یك متخصص تغذیه عنوان كرد؛

تغذیه سالمندان در دوران كرونا چگونه باشد

تغذیه سالمندان در دوران كرونا چگونه باشد

یک متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه سالمندان با مشکلات زیادی مواجهند، اظهار داشت: تغذیه سالم، رعایت تناسب و تعادل می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی سالمندان و عدم مبتلا شدن به کرونا باشد.


شهاب اولیایی، در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: در ابتدا باید به مشکلات مؤثر بر شرایط تغذیه ای سالمندان اشاره نماییم که همین مساله می تواند بر تغذیه آنها در زمان انتشار کرونا کمک نماید. باید گفت به صورت عادی سالمندان ۶۰ تا ۶۵ ساله تغییراتی را در سیستم بدنی خود دارند که تغییرات اعصاب و ماهیچه ها، بزاق و مشکلات بلع همچون آنها است. این متخصص تغذیه اضافه کرد: اختلالات گوارشی هم همچون مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجهه هستند که منجر به کمبود آب در بدن آنها می شود همینطور کمبود ویتامین های مختلف به خصوص ویتامین گروه B که در متابولیسم بدن، ویتامین C که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، ویتامین D که در کشور ما اکثراً با کمبود مواجهه است و مهم تر از همه ویتامین B۱۲ و B۶، که نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان ایفا می کنند می توانند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سالمندان شده. وی اظهار نمود: افزایش وزن، چاقی، بی تحرکی همچون موارد دیگری است که به خصوص درباره سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به رعایت تنوع، تعادل و تناسب در وعده های غذایی سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. اولیایی بیان نمود: استفاده از غذاهای فست فود و غذاهای کنسروی به شدت در این دوره سنی صدمه زننده است و سالمندان در این سنین باید نسبت به دریافت مواد غذایی سالم توجه کافی داشته باشند استفاده از گوشت های کم چرب، مرغ و ماهی، فراورده های لبنی بدون چربی یا کم چرب و حبوبات که از منابع خوب و گیاهی هستند در کنار غلات بسیار مناسب هستند. وی خاطرنشان کرد: رعایت نظم، کنترل حجم وعده های غذایی، مصرف آب در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن و عدم بروز مشکلات گوارشی سبب کنترل قند خون هم خواهد شد؛ استفاده از سوپ های رقیق و مصرف حداقل هشت لیوان آب، نان و غلات سبوس دار، برنج قهوه ای به علت وجود فیبر، میوه ها خصوصاً مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، نارنج، لیوشیرین و… که حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اولیایی اظهار داشت: مصرف سبزیجات به خصوص کدوحلوایی، گوجه فرنگی، هویج، فلفل های رنگی که می توانند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند؛ تخم مرغ، حبوبات که منبع خوب روی و ویتامین B۶ هستند؛ فراروده های لبنی و پروبیوتیک، عدم مصرف چربی و روغن، مصرف روغن زیتون در افزایش سطح ایمنی بدن می توانند نقش داشته باشند. وی ضمن اشاره به اینکه این گروه سنی مشکل جذب و هضم دارند، اظهار داشت: بهتر است سالمندان مصرف مغزدانه هایی مانند بادام، فندق و… را به صورت پودر شده همراه با غذا استفاده کنند چونکه منبع خیلی خوب امگا ۳ بعنوان یک ماده ضدالتهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. این متخصص تغذیه در آخر تصریح کرد: توجه به کیفیت و کمیت خواب، تحرک مناسب و کافی همینطور رعایت تناسب و تعادل در تغذیه سالمندان در کنار سایر موارد ذکر شده از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

1399/10/25
14:10:39
0.0 / 5
334
تگهای خبر: بدن , تحرك , تغذیه , چربی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir