علائم اولیه مبتلا شدن به دیابت

علائم اولیه مبتلا شدن به دیابت

به گزارش اسنک، بیشتر علائم اولیه ناشی از بیماری دیابت بر اثر سطوح بیش از اندازه گلوکز در خون ایجاد می شود.


به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، علایم هشداردهنده و ابتدایی امکان دارد آنقدر خفیف باشند که متوجه آنها نشوید. این نکته بخصوص در مورد دیابت نوع ۲ صادق است. بعضی از افراد تا آن زمان که از صدمه طولانی مدت ناشی از این بیماری گرفتار مشکل نشوند، متوجه نمی شوند که به آن مبتلا هستند.
بر مبنای نتایج تحقیقات موسسه سنجش و ارزیابی سلامتِ دانشگاه واشنگتن، هم اکنون ۵۲۹ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و پیشبینی می شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی با افزایش بیشتر از دو برابری به حدود ۱.۳ میلیارد نفر برسد.
علائم اولیه دیابت
سایت تخصصی «وب ام دی» در مطلبی دراین باره آورده است: هر دو نوع دیابت ۱ و ۲ بعضی از علایم اخطار دهنده یکسانی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:
- گرسنگی و خستگی: بدن شما غذایی که می خورید را به گلوکز تبدیل می کند تا سلول ها برای کسب انرژی از آن بهره گیرند. اما سلول های شما برای دریافت گلوکز به انسولین نیاز دارند. اگر بدن شما انسولین کافی تولید نکند یا اگر سلول های شما در مقابل انسولین ساخته شده مقاومت کنند، گلوکز نمی تواند وارد آنها شود و شما انرژی ندارید. این وضعیت به نوبه خود می تواند شما را بیشتر از حد معمول گرسنه و خسته کند.

- ادرار کردن مکرر و تشنگی بیشتر: معمولا یک فرد معمولی باید بین چهار تا هفت بار در ۲۴ ساعت ادرار کند اما افراد مبتلا به دیابت امکان دارد بسیار بالاتر از این مقدار ادرار کنند. چرا؟ به صورت معمول، بدن شما گلوکز را با عبور از کلیه ها بازجذب می کند. اما وقتی دیابت قند خون شما را بالا می برد، امکان دارد کلیه ها نتوانند همه آنرا به داخل برگردانند. این وضعیت سبب می شود بدن ادرار بیشتری تولید نماید. نتیجه: امکان دارد شما بیشتر ادرار کنید. چون زیاد ادرار می کنید، امکان دارد خیلی تشنه شوید. وقتی بیشتر آب بنوشید، ادرار بیشتری هم خواهید داشت.
- خشکی دهان و خارش پوست: از آنجاییکه بدن شما از مایعات برای ادرار کردن استفاده می نماید، رطوبت کمتری برای چیزهای دیگر وجود دارد. امکان دارد گرفتار کم آبی شوید و دهانتان خشک شود. پوست خشک می تواند سبب خارش شما شود.
- تاری دید: تغییر سطح مایعات در بدن می تواند لنزهای چشم شما را متورم کند. آنها شکل خویش را تغییر می دهند و نمی توانند تمرکز کنند.
علائم دیابت نوع ۲
این علایم بعد از آن که گلوکز شما برای مدت طولانی بالا بود، ظاهر می شوند.
- عفونت های مخمری: هم مردان و هم زنان مبتلا به دیابت می توانند این علایم را داشته باشند. مخمر از گلوکز تغذیه می کند، ازاین رو وجود مقدار زیادی گلوکز در اطراف بافت عفونی مخمری سبب رشد آن می شود. عفونت ها می توانند در هر نقطه گرم و مرطوب پوست رشد کنند از جمله:
* بین انگشتان دست و پا
* در اندام های تولیدمثلی یا اطراف آن
- زخم ها یا بریدگی هایی که به کندی بهبود می یابند: با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند بر جریان خون شما تاثیر بگذارد و سبب صدمه عصبی شود که بهبود زخم ها را برای بدن دشوار می کند.

- درد یا بی حسی در پاها: این یکی دیگر از نتایج صدمه عصبی است.
علائم دیابت نوع ۱
در صورت مبتلا شدن به این بیماری امکان دارد متوجه موارد زیر شوید:
- کاهش وزن بدون برنامه ریزی: اگر بدن شما نتواند از غذای شما انرژی دریافت کند، در عوض آغاز به سوزاندن ماهیچه ها و چربی ها برای دریافت انرژی می کند. امکان دارد وزن تان کاهش پیدا کند حتی اگر نحوه غذا خوردن خویش را تغییر نداده باشید.
- تهوع و استفراغ: وقتی بدن به چربی سوزی متوسل می شود، «کتون» می سازد. اینها می توانند در خون رسوب کنند. کتون ها همینطور می توانند سبب ناراحتی معده شوند.
علائم دیابت بارداری
قند خون بالا در دوران حاملگی معمولا هیچ علامتی ندارد. امکان دارد کمی بیشتر از حد معمول احساس تشنگی کنید یا مجبور شوید بیشتر ادرار کنید.
علت مبتلا شدن به دیابت نوع یک چیست؟
دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است که بر اثر آن سلول های بتا که در لوزالمعده قرار دارند و انسولین تولید می کنند، از بین می روند. این تخریب امکان دارد به سرعت یا به مرور زمان صورت بگیرد تا جایی که بخش بزرگی از این سلول ها از بین می روند و فرد باید انسولین را از منابع خارجی دریافت کند. بنا بر این است که بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باید مرتب انسولین تزریق کنند.
علت مبتلا شدن به دیابت نوع دو چیست؟
دیابت نوع دو شایع تر است و اختلال عملکرد سلول بتا در این نوع بیماری علل مختلف و پیچیده ای دارد همچون افزایش وزن، تغییر سبک زندگی و بی تحرکی. سابقه خانوادگی، نژاد و سن هم در مبتلا شدن به این نوع دیابت نقش دارد.
این تغییرها سبب می شود بدن از انسولینی که می سازد درست استفاده نکند، عارضه ای که مقاومت به انسولین نام دارد و بر اثر آن، کاهش سطح قند خون برای بدن دشوارتر می شود.

متخصصان می گویند: هرچه مقاومت مان به انسولین بیشتر باشد، انسولین بیشتری ضروری است تا بدن از خون داخل سلول همان میزان گلوکز را بگیرد و انرژی تولید نماید. به همین دلیل، سلول های بتا باید مدام و بی وقفه کار کنند. در نهایت از رمق می افتند و نمی توانند انسولین زیادی تولید کنند. این سبب تغییر در مغز و اختلال در حس سیری می شود.
بر اثر شیوع چاقی و کاهش دسترسی به غذاهای تازه و سالم، شمار کودکان مبتلا به دیابت نوع دو در دنیا رو به افزایش است.
تمام افراد مبتلا به دیابت نوع دو به تزریق انسولین نیاز ندارند و بدن خیلی از آنها هنوز انسولین تولید می کند. بنابراین، تشخیص زودهنگام به بیماران کمک می نماید با تشکیل تغییر لازم در سبک زندگی یا مصرف دارو از پیشرفت بیماری جلوگیری نمایند.
پزشکان با اشاره به لزوم توجه به میزان قند خون، می گویند هرچه میزان قند خون بالاتر باشد، تغییراتی در سوخت وساز بدن به وجود می آورد که بر سلول های بتا اثر می گذارد و عملکردشان را مختل می کند.
مصرف شکر زیاد سبب مبتلا شدن به دیابت می شود؟
پژوهشها نشان میدهد مصرف نوشیدنی های حاوی شکر با افزایش ریسک مبتلا شدن به دیابت نوع دو ارتباط دارد اما عوامل خطرزای دیگری مانند سابقه خانوادگی، سن و نژاد هم در مبتلا شدن به این بیماری دخیل هستند.

انجمن دیابت آمریکا سفارش می کند از مصرف نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید، به جای آن آب بنوشید و سهم شکر در میزان کالری دریافتی روزانه بیشتر از ۱۰ درصد نباشد.
آیا عامل دیابت نوع ۲ در نمکدان روی میز غذا است؟
به گزارش نیویورک پست، پژوهشی که اخیرا انجام شده نشان میدهد که استفاده مکرر از نمک با دیابت نوع ۲ مرتبط می باشد.
این پژوهش که در نشریه مایو کلینیک پروسیدینگز انتشار یافته است، به بررسی میزان مصرف نمک در بیشتر از ۴۰۰ هزار بزرگسال بریتانیایی می پردازد. میزان مصرف این افراد به پنج گروه «هرگز»، «به ندرت»، «گاهی»، «معمولا» یا «همیشه» تقسیم شد.
این افراد حدودا طی ۱۲ سال پیگیری شدند و بیشتر از ۱۳ هزار مورد دیابت نوع ۲ در بین شرکت کنندگان این پژوهش پیدا شد.
افرادی که گاهی اوقات، معمولاً یا همیشه به غذای خود نمک اضافه می کردند - در مقایسه با افرادی که هیچگاه از آن استفاده نکرده یا به ندرت از نمک بهره برده بودند - به ترتیب ۱۳، ۲۰ و ۳۹ درصد بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ بودند.
دکتر لو چی، نویسنده اصلی این پژوهش و استاد دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه تولان ایالات متحده، در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما از قبل می دانستیم محدود کردن نمک، خطر بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون را می کاهد، اما این مطالعه برای نخستین بار نشان میدهد حذف نمکدان از روی میز از دیابت نوع ۲ هم پیشگیری می کند.

این که چگونه افزودن نمک به غذا به دیابت نوع ۲ منجر می شود، هنوز یک راز باقی مانده است، اما دکتر چی اعتقاد دارد نمک افراد را به خوردن بخش های بزرگ تر غذا تشویق می کند و احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی مانند چاقی و التهاب را بیشتر می کند و به دنبال آن، خطر مبتلا شدن به دیابت هم بیشتر می شود.
* یادآوری نکاتی مهم در ارتباط با پیش گیری از دیابت
به قول متخصصان، کنترل دیابت نیازمند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی است. با این وجود، سیگار کشیدن هم یکی از عوامل مهمی است که در افراد دیابتی منجر به ابتلای آنان به مشکلات سلامتی بیشتر و شدیدتری می شود.
تغییر سبک زندگی شما می تواند گام بزرگی به سمت پیش گیری از دیابت باشد و هیچگاه برای شروع دیر نیست. اگر در حال حاضر به سبب اضافه وزن یا چاقی، کلسترول بالا یا سابقه خانوادگی در معرض خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دو هستید، پیشگیری بسیار اهمیت دارد. ایجاد چند تغییر در سبک زندگی شما هم اکنون امکان دارد به شما کمک نماید تا از عوارض جدی دیابت در آینده جلوگیری کنید. این تغییرات توسط متخصصان «مایوکلینیک» سفارش شده است که عبارتند از:
- کاهش وزن اضافی
کاهش وزن، خطر مبتلا شدن به دیابت را کم می کند. انجمن دیابت آمریکا سفارش می کند که افراد مبتلا به پیش دیابت حداقل هفت تا ۱۰ درصد وزن بدن خویش را کاهش دهند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.
- فعالیت بدنی
تمام بزرگسالان سالم باید پنج روز در هفته، ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش های هوازی متوسط ​​تا شدید مانند پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن را مدنظر قرار دهند. ورزش مقاومتی حداقل دو تا سه بار در هفته باید صورت گیرد. محدود کردن زمان های طولانی بی تحرکی مانند نشستن پشت کامپیوتر می تواند به کنترل سطح قند خون کمک نماید.
- مصرف کافی فیبر خوراکی
غذاهای غنی از فیبر سبب کاهش وزن و کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت می شوند. انواع غذاهای سالم و سرشار از فیبر بخورید که عبارتند از:
- میوه هایی مانند گوجه فرنگی و فلفل
- سبزیجات غیرنشاسته ای مانند سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی و گل کلم
- حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس
- غلات کامل مانند ماکارونی و نان گندم کامل، برنج سبوس دار، جو سبوس دار و...
- مصرف چربی های سالم
رژیم غذایی شما باید شامل انواع غذاهای حاوی چربی های غیراشباع باشد که به آنها «چربی خوب» می گویند.
این چربی ها سبب افزایش سطح کلسترول خوب در خون و سلامت قلب و عروق می شوند. منابع چربی های خوب شامل روغن زیتون، آجیل و دانه ها مانند بادام، بادام زمینی، تخم کتان، تخم کدو تنبل و... هستند.




منبع:

1402/08/16
09:14:34
5.0 / 5
320
تگهای خبر: بدن , برنامه , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir