مطالعات نشان می دهد؛

روغن ماهی سبب تقویت مغز در دوران پیری می شود

روغن ماهی سبب تقویت مغز در دوران پیری می شود

به گزارش اسنک، به ماهی لقب غذای مغز داده شده است، و یک مطالعه جدید نشان داده است که امکان دارد این مورد واقعا برای بزرگسالان میانسال صدق کند.



به گزارش اسنک به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند که در میان بیشتر از ۲۰۰۰ فرد میانسال، افرادی که سطح اسیدهای چرب امگا ۳ خونشان بالاتر است، در تست های مهارت های فکری خاص عملکرد بهتری داشتند. آنها همینطور دارای بافت ضخیم تری در ناحیه مغز در رابطه با حافظه بودند، بافتی که معمولا وقتی افراد مسن گرفتار زوال عقل می شوند نازک می شود.
اسیدهای چرب امگا ۳، بخصوص دو نوع معروف به DHA و EPA، در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین به فراوانی یافت می شوند. آنها همینطور می توانند از راه مکمل های روغن ماهی دریافت شوند.
تعدادی از مطالعات دریافت بیشتر امگا ۳ را با عملکرد بهتر مغز و حتی کاهش خطر زوال عقل مرتبط دانسته اند.
«کلودیا ساتیزابال»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه تکزاس، اظهار داشت: «میانسالی زمانی است که نخستین نشانه های پیری غیرعادی مغز امکان دارد ظاهر شود. ازاین رو باید به این فکر نماییم که چه کارهایی می توانیم در میانسالی انجام دهیم تا از سلامت مغز خود حمایت نماییم.»
تیم تحقیق داده های ۲۱۸۳ نفر را در ارتباط با مطالعه قلب بررسی کرد. شرکت کنندگان که به صورت متوسط ۴۶ سال سن داشتند، تحت اسکن مغزی MRI و تست های استاندارد حافظه و مهارت های فکری قرار گرفتند. سطح خونی DHA و EPA آنها هم اندازه گیری شد.
به طور کلی، محققان دریافتند، ۷۵ درصد از شرکت کنندگان دارای سطح امگا ۳ بالاتر، از نظر مغزی بهتر از ۲۵ درصد دارای سطح امگا ۳ پایین تر عمل کردند.
همچنین گروه دارای بالاترین سطح امگا ۳، حجم بافت بیشتری را در هیپوکامپ مغز نشان دادند؛ ناحیه ای که در حافظه نقش دارد و جزو نخستین مناطق مغزی است که هنگام ابتلاء به زوال عقل صدمه می بیند.
افرادی که سطح امگا ۳ بالاتری داشتند هم در آزمون های استدلال انتزاعی از همسالان خود بهتر عمل کردند.
ساتیزابال اضافه کرد: «مطالعات دیگر امگا ۳ را با قدرت ذهنی بیشتر مرتبط دانسته اند و تحقیقات در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که اسیدهای چرب التهاب را کم می کنند و از سلول های هیپوکامپ در مقابل مرگ محافظت می کنند و در عین حال سبب تقویت آن می شوند.»
سازمان غذا و داروی ایالات متحده سفارش می کند که روزانه بیشتر از ۳ گرم EPA و DHA از غذاها و مکمل های غذایی مصرف نکنید، مگر این که از نظر پزشکی تجویز شده باشد.
به گفته محققان، یک رژیم غذایی خوب برای مغز شامل مقدار زیادی سبزیجات (مخصوصاً سبزیجاتی مانند بروکلی و سبزیجات برگدار)، میوه ها (به ویژه انواع توت ها)، غلات غنی از فیبر، آجیل و سایر چربی های خوب مانند چربی های موجود در روغن زیتون و آووکادو است.


منبع:

1401/07/19
15:08:34
5.0 / 5
184
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir