ورزشی که از مبتلاشدن به آلزایمر پیشگیری می کند

ورزشی که از مبتلاشدن به آلزایمر پیشگیری می کند

اسنک: خراسان رضوی ارتباط ذهن و بدن ممکنست قویتر از آن چیزی باشد که برخی افراد فکر می کنند. خیلی از ما تصور می نماییم که از دست دادن حافظه بخشی طبیعی از روند پیری است اما طبق اظهارات کلینیک کلیولند ایالات متحده، با بالا رفتن سن، مغز گرفتار تغییرات ظریفی می شود که اغلب منجر به از دست دادن عملکردهای شناختی همچون اختلال در توانایی به خاطر سپردن رویدادهای گذشته است که به نام حافظه رویدادی یا حافظه اپیزودیک شناخته می شود.


به نقل از هلث نیوز، این نوع حافظه از شرایط جدی تری مانند اختلال شناختی متوسط (MCI) یا زوال عقل متمایز است و اغلب شامل مشکلات حافظه شدیدتری مانند فراموش کردن نام یا محل زندگی فرد می شود. حافظه اپیزودیک شامل مواردی مانند به خاطر سپردن محل کلیدهای خود یا کارهایی که در گذشته انجام شده و مشکلات رایج فراموشی است که می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد و با افزایش سن افزایش می یابد.
نتایج تحقیق جدیدی که در نشریه Communications Medicine انتشار یافته است، این باور متعارف را که همه ما محکوم به تجربه از دست دادن حافظه با افزایش سن هستیم تحت تاثیر قرار می دهد برای اینکه نشان میدهد که ورزش هوازی می تواند حافظه را تا سنین بالا بهبود بخشد.
نتایج تحقیقات نشان داده است که ورزش هوازی که ضربان قلب را برای مدت زمان طولانی بالا می برد، بطور قابل توجهی ظرفیت حافظه اپیزودیک را در بزرگسالان بالای ۵۵ سال بهبود می بخشد. از آنجا که هیچ درمان دارویی برای مشکلات حافظه اپیزودیک معمولی وجود ندارد، پژوهشگران سفارش کرده اند که ورزش هوازی یک گزینه درمانی برای افراد مسن است که به از دست دادن حافظه اپیزودیک مبتلا شدند.
طبق گفته کلینیک مایو ایالات متحده، ورزش هوازی می تواند فواید سلامتی مثبت زیادی را برای شما ازجمله کمک به حفظ وزن سالم، بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت خلق و خوی، تقویت سیستم ایمنی بدن، دادن انرژی بیشتر و پاک نگه داشتن رگ ها به ارمغان آورد. همین طور شما را ملزم به تنفس عمیق می کند که اکسیژن بیشتری را به خون و مغز شما می رساند. علاوه بر همه این موارد ورزش هوازی حالا نشانگرهای سلامت مغز را زیاد می کند که در غیر این صورت با افزایش سن کاهش می یابند و با افزایش ریسک مبتلاشدن به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.
شرکت در کلاس های ایروبیک در باشگاه محلی خود، شروع یک برنامه روزانه دویدن، راه هایی برای وارد کردن کارهای تقویت حافظه به زندگی روزمره شماست حتی پیاده روی سریع یک ورزش هوازی قدرتمند است و در حقیقت، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در نشریه NeuroImage منتشر گردید نشان داد افراد مسنی که بطور منظم در طول ۶ ماه پیاده روی می کردند، بهبود قابل توجهی در عملکرد حافظه اپیزودیک خود نشان دادند. پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که بهبود حافظه با افزایش اتصال در ماده سفید مغز مرتبط می باشد که اغلب به علت افزایش سن گرفتار زوال می شود.
مشخص شده است که فعال ماندن در سنین بالا اثرات محافظتی عمیقی بر مغز دارد. بگفته دانشگاه هاروارد، حرکات موزون تاثیر مثبت باورنکردنی بر عملکرد شناختی دارد و ارتباطات عصبی را بهبود می بخشد و منجر به حافظه بلندمدت بهتر می شود.
تای چی، تمرین باستانی که میلیونها نفر در چین و دیگر کشورهای آسیایی آنرا انجام می دهند و به خاطر حرکات کم ضربه اش و این که به استخوان ها یا مفاصل فشار وارد نمی کند، شناخته شده است برای بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن مناسب می باشد. مشکلات حافظه ممکنست بخشی طبیعی از افزایش سن باشد اما فراموش نکنید که فعال ماندن مزایای مادام العمر برای بدن و ذهن دارد.




منبع:

1400/12/28
14:22:07
5.0 / 5
207
تگهای خبر: بدن , برنامه , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir