مطالعات نشان می دهد؛

مضرات كمبود پروتئین در بدن را بشناسید

مضرات كمبود پروتئین در بدن را بشناسید

نقش پروتئین به طور معمول با افزایش عضله مرتبط شناخته می شود اما پروتئین دارای مزایای مختلفی، از متابولیسم گرفته تا سنتز عضلات است.



به گزارش اسنک به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، پروتئین یکی از با اهمیت ترین مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد سالم بدن است. این عنصر سازنده بدن باید بخشی اساسی از رژیم غذایی باشد و برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید مورد توجه قرار گیرد.
همه ما برمبنای سبک زندگی و عوامل سلامت نیازهای پروتئینی متفاوتی داریم. بعنوان مثال، یک ورزشکار فعال بیش از فرد کم تحرک به پروتئین نیاز دارد. پژوهشگران علایم اصلی کمبود پروتئین را به شرح زیر عنوان می کنند:
عدم از دست دادن چربی: اگر بی وقفه درحال تمرین هستید، خوب غذا می خورید و هنوز تفاوت قابل مشاهده ای در راه کاهش چربی خود مشاهده نمی کنید، به پروتئین نیاز دارید. وقتی پروتئین کافی مصرف نکنید، بدن نمی تواند ماهیچه ها را به درستی ترمیم کند که در نهایت بجای چربی سوزی منجر به از دست دادن عضلات می شود. مصرف کم پروتئین همین طور می تواند سطح انرژی را به میزان اندکی کم کند.
خلق و خوی ناپایدار: مصرف کم پروتئین با خلق و خوی ناپایدار، تحریک پذیری و مه مغزی ارتباط دارد. پروتئین برای سنتز انواع هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی مسئول روحیه ما بسیار مهم می باشد. همانند سروتونین، هورمونی که موجب می شود فرد احساس امنیت و خوشبختی کند. از دست دادن پروتئین می تواند موجب نوسانات در روحیه فرد شود.
اشتهای زیاد: بدن نیاز به مواد مغذی خاصی برای شاداب بودن و فعال بودن دارد. وقتی پروتئین ناکافی باشد، سبب کاهش سطح قند خون می شود که موجب می شود بدن برای رفع سریع آن، ایجاد اشتها کند. برای اطمینان از ثابت بودن سطح قند خون، غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید.
قدرت و استواری استخوان ها: کلسیم برای یکپارچگی اسکلت ضروری می باشد، اما آیا می دانید ۵۰ درصد استخوان های ما از نظر حجم پروتئین هستند. همراه با ویتامین D و کلسیم، پروتئین غذایی برای سلامتی و طول عمر استخوان بسیار مهم می باشد. پروتئین با افزایش سن نقش زیادی در حفظ تراکم استخوان دارد.
مشکلات پوست، مو و ناخن: پوست، مو و ناخن در درجه اول از پروتئین تولید شده است، بدین سبب بطور طبیعی، کمبود پروتئین در آنها نیز منعکس می شود. کمبود شدید پروتئین حتی ممکنست موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ شود. همین طور ممکنست موجب نازک شدن مو، کمرنگ شدن، ریزش مو و شکنندگی ناخن ها شود. اِدم، که منجر به پف کردگی و تورم پوست می شود، یکی دیگر از علایم کمبود پروتئین است.
به گفته پژوهشگران، مصرف ۱-۱.۵ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، رویه ای ایمن است (یعنی اگر ۶۰ کیلوگرم وزن دارید، میزان ایده آل دریافت پروتئین بین ۶۰ تا ۹۰ گرم در روز است). پروتئین را از منابع طبیعی مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، لبنیات، حبوبات و سویا می توان دریافت کرد.

1400/04/12
16:41:50
5.0 / 5
312
تگهای خبر: امنیت , بدن , پروتئین , پوست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir