دكترای تغذیه عنوان كرد؛

تغذیه و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان

تغذیه و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان

اسنک: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباب تغذیه و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان، سفارش هایی داشت.


به گزارش اسنک به نقل از مهر، منصور رضایی، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این پرسش که مایعات مورد نیاز بدن هر فرد از چه راه هایی تامین می شود، اظهار داشت: مایعات مورد نیاز بدن از سه منبع تامین می شود. اول مایعاتی هستند که حدود ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کنند که شامل آب و چای و دوغ و انواع دیگر مایعات است. دسته دوم که ۴۰ درصد بقیه را تامین می کند: از مصرف مواد غذایی است که داخل آنها آب است، مانند کاهو، خیار، و انواع میوه ها و سومین دسته مایعاتی است که از سوخت و ساز مواد غذایی در بدن ایجاد می شود. این متخصص تغذیه افزود: انسان برای دفع مواد زائد از بدن، بوسیله ادرار و مدفوع، خلط، عرق و صفرا و…، این کار را انجام می دهد، بدین سبب دفع، نیازمند محیط مایع است. در نتیجه مواد غذایی آبدار را یکی از اساسی ترین مواد مصرفی انسان دانست. وی ادامه داد: بدن انسان، ۶ نیاز پایه دارد که شامل کربوهیدرات ها، قندها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و املاح و مایعات است که یکی از این مایعات آب است. رضایی اشاره کرد: مصرف آب با حجم زیاد در یک وعده، کار صحیحی نیست و باید مصرف آب با دفعات متناوب و حجم متعادل در ضمن شبانه روز صورت گیرد. عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: اگر بدن سالم و سیستم دفعی خوبی داشته باشیم، با مصرف متناوب و بموقع آب، املاح اضافی به خوبی از بدن دفع می شوند. او همین طور به افرادی که مستعد ابتلاء به سنگ کلیه هستند، سفارش کرد: در هوای گرم تعداد دفعات آب خوردن خودرا بالا برند. این متخصص تغذیه، مصرف میوه کامل را بهتر از آبمیوه دانست: برای اینکه در حالتی که میوه را آب بگیریم، فیبر آنرا جدا کرده ایم و کیفیت آنرا کاهش داده ایم، برای اینکه فیبر موجود در میوه موجب نگه داشتن بیشتر آب و املاح در بدن می شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کودک ۴ ماهه در هوای گرم نیاز به نوشیدن آب دارد، اظهار داشت: تا سن ۶ ماهگی شیر مادر تنها نیاز کودک است (البته قطره A+D نیز توسط پزشک تجویز می گردد) اما در صورتیکه احساس کردید کودک تشنه است، در حد یک قاشق چایخوری آب جوشیده سرد شده تمیز، به او بنوشانید.. رضایی سفارش کرد: در مصرف نوشیدنی ها از حداقل شیرین کننده ها استفاده کنید، برای اینکه مصرف شکر ذائقه افراد را به شیرینی عادت می دهد، البته این مسئله در مورد خوردن نمک هم صدق می کند. او از مادران درخواست کرد: به غذای کودکان زیر یک سال هیچ گاه نمک و شکر اضافه نکنید. وی به مادران اظهار داشت: بجای مصرف نمک و شکر در غذا، بیش از طعم دهنده ها و چاشنی های طبیعی مانند سیر، پیاز، زنجبیل، زردچوبه، آویشن و…، استفاده کنید.


منبع:

1402/05/17
08:10:13
5.0 / 5
262
تگهای خبر: بدن , برنامه , پروتئین , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir