6 کربوهیدرات سالم برای مبتلایان به دیابت

6 کربوهیدرات سالم برای مبتلایان به دیابت

به گزارش اسنک، سطح قند خون تحت تأثیر مواردی همچون تغذیه، ورزش و... است. با این وجود، یکی از عاملهای مهم و مؤثر بر قند خون، نوع و مقدار مواد غذایی همچون میزان کربوهیدراتی است که مصرف می کنید.


به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، کربوهیدرات ها جزو اصلی رژیم غذایی مبتلایان به دیابت هستند. کلید یک رژیم غذایی سالم برای این بیماران، انتخاب کربوهیدرات های مناسب جهت کمک به کنترل قند خون است.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شش منبع مفید کربوهیدرات که اغلب متخصصان تغذیه به بیماران مبتلا به دیابت سفارش می کنند، شامل موارد ذیل است:
_ بلغور جو: نوع بدون قند بلغور جو می تواند سطح قند خون را کم کند. نتایج یک تحقیق نشان داده است بتاگلوکان که یک فیبر محلول در آب است و به میزان زیادی در این ماده غذایی وجود دارد سرعت جذب قندها را می کاهد و قند خون و احتیاج به انسولین را پایین می آورد. افرادی که مستعد مبتلا شدن به دیابت هستند می توانند روزانه پیش از دو وعده اصلی دو قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر را با یک لیوان آب میل کنند. توجه داشته باشید که سبوس جو دوسر نمی تواند جایگزین دارو شود، اما می تواند از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری کرده و در درمان آن موثر باشد.
_ سیب زمینی شیرین: یک سیب زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده ۳۰ درصد کمتر از سیب زمینی معمولی قند خون را افزایش می دهد؛ چونکه حاوی فیبر بالا و ریزمغذی هایی است که ۴۰ درصد آنها از نوع حلّال بوده و سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می شوند. در ضمن سیب زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ دانه های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم ها اجازه عکس العمل در مقابل انسولین را می دهد. سیب زمینی شیرین همینطور سرشار از اسید کتوژنیک است. این ترکیب گیاهی طبیعی می تواند به کاهش مقاومت در مقابل انسولین کمک نماید.
_ برنج قهوه ای: برنج سفید به این علت سفید رنگ است که آسیاب و تصفیه می شود و بنابراین ارزش غذایی آن تا حدود زیادی از بین می رود؛ اما شرایط برنج قهوه ای به صورت کامل متفاوت است؛ چون که این نوع برنج آسیاب نشده و برای همین خواص مغذی آن حفظ شده است. در واقع اگر شما به جای حدود ۳۴۰ گرم برنج سفیدی که در هفته مصرف می کنید، برنج قهوه ای مصرف کنید، خطر مبتلا شدن به دیابت، تا ۱۶ درصد کاسته می شود.
_ عدس: نصف فنجان عدس حاوی ۹ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر است. البته عدس حاوی پتاسیم هم هست و به کنترل فشار خون کمک می نماید. کنترل فشار خون از آن جهت اهمیت دارد که دو سوم افراد مبتلا به دیابت دارای فشار خون بالا هستند و باید از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نمایند.
_ ماست: یک فنجان ماست کم چرب حاوی ۷ گرم کربوهیدرات و غنی از پروتئین و کلسیم است و به کاهش وزن کمک می نماید ضمن اینکه مقاومت به انسولین را هم می کاهد. قابل ذکر است دریافت کلسیم برای افراد مبتلا به دیابت که با احتمال بیشتری به تراکم استخوان پایین مبتلا می شوند، ضروریست.
_ زغال اخته: این میوه هم یک منبع سالم کربوهیدرات است. زغال اخته دارای آثار هیپوگلیسمیک بوده و می تواند سبب بهبود تغییرات بافتی پانکراس در جریان بیماری دیابت گردد که شاید این اثرات به خاطر وجود آنتوسیانین ها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه باشد.




منبع:

1401/08/29
14:48:25
5.0 / 5
110
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir