متخصص تغذیه و رژیم درمانی عنوان كرد؛

کم آبی بدن چه بلایی سر انسان می آورد

کم آبی بدن چه بلایی سر انسان می آورد

به گزارش اسنک، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در رابطه با عوارض کم آبی بدن و خطراتی که به دنبال دارد، نکاتی را متذکر شد.



به گزارش اسنک به نقل از مهر، غزاله اسلامیان، با تکیه بر این که اگر گرفتار کم آبی شوید، حجم خون در گردش بدن کاسته می شود، اظهار داشت: در این شرایط ضربان قلب بالاتر رفته تا حجم مناسب جریان خون در بدن را حفظ کند، این کار بیش از اندازه معمول به قلب فشار وارد می نماید.
وی با تکیه بر این که ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد، افزود: مقدار آب مورد نیاز بدن، به وسیله دمای بدن و فعالیت کلیه ها برای دفع مواد زائد و میزان تعریق تعیین می شود.
اسلامیان اضافه کرد: کم آبی با علامت های سردرد و گرفتگی عضلات همراه می باشد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: بعد از خواب شبانه نخستین ادرار صبح، معمولا غلیظ و زرد رنگ است، اما بعد از آن ادرار باید بی رنگ و بی بو باشد و این نشان دهنده کار طبیعی کلیه است.
اسلامیان در پاسخ به این سؤال که نوشیدن چه میزان آب برای هر فرد کافی است، اضافه کرد: پاسخ این سوال به ظاهر ساده، قدری پیچیده است، در واقع مقدار مشخصی برای دریافت آب تعیین نمی گردد چونکه نیاز هر فرد به آب به فعالیت بدنی روزانه، سوخت و ساز پایه ی بدن، دمای محیط، رژیم غذایی و نسبت وزن عضلات به چربی در بدن، سن، جنس و بیماری های زمینه ای بستگی دارد.
به گفته وی، کودکان هنگام ورزش، هرگاه احساس تشنگی کنند به اندازه رفع تشنگی باید آب بخورند و علاوه برآن نصف لیوان آب اضافه تر هم بنوشند، نوجوانان هم به همین ترتیب، فقط پس از رفع تشنگی باید یک لیوان آب اضافه تر دریافت نمایند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تکیه بر این که مصرف مایعات دریافتی روزانه شامل مایعات از غذا و نوشیدنی های متنوع است اظهار داشت: در افراد بزرگسال با فعالیت معمولی در دمای هوای متعادل، حداقل احتیاج به دریافت آب یک و نیم لیتر در روز است که برای جایگزینی از دست دادن آب از ریه ها، دستگاه گوارش، ادرار و تعریق، بدن به آن نیاز دارد.
وی اضافه کرد: هم اکنون سفارش به مصرف ۸ لیوان آب و مایعات در روز است، یعنی تقریبا یک میلی لیتر به ازای هر کالری انرژی دریافتی، البته افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند یا به علت کار و فعالیت شدید زیاد عرق می کنند، مقدار بیشتری مایعات باید مصرف کنند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: با این وجود توجه به رنگ ادرار هم می تواند یکی از روش های تشخیص وضعیت کم آبی در بدن باشد، در صورتیکه رنگ ادرار پررنگ باشد می تواند نشان دهنده کم آبی باشد.
اسلامیان ضمن اشاره به این که وضعیت سلامت بدن شما بخصوص قلب و کلیه، بر میزان سفارش شده مایعات مصرفی تاثیر دارد، اظهار داشت: در صورتیکه بیماری زمینه ای خاصی بخصوص نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی و سنگ کلیه دارید حتما باید با پزشک متخصص در زمینه میزان دریافت مایعات مشورت کنید.
وی، استفاده مدام از آب و نوشیدنی های گازدار را تهدیدی برای سلامت دانست و افزود: آب های گازدار به علت داشتن گاز کربنیک منجر به نفخ و مشکلات گوارشی می شود.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه آبمیوه های طبیعی می توانند بخشی از نیاز روزانه به مایعات در بدن را تأمین کنند تصریح کرد: نکته اینجاست که این نوشیدنی ها به علت کالری بالا و نداشتن فیبر در صورت دریافت روزانه و مداوم می توانند منجر به اضافه وزن شوند.
وی به افرادی که تمایل به مصرف آب ندارند یا فراموش می کنند آب بنوشند سفارش کرد: یک پارچ آب را همیشه در معرض دید خود بگذارید، این کار به شما یادآوری می کند که باید آب بنوشنید و یا از آبنوش ها (دتاکس ها) استفاده کنید. (دتاکس ها شامل آب و تکه های میوه و سبزی هستند مثل دتاکس لیمو و نعناع یا دتاکس خیار).
اسلامیان افزود: بخشی از آب مورد نیاز روزانه بدن هم از راه دریافت کافی میوه و سبزی هم تأمین می شود.
وی با تکیه بر این که تاجایی که امکان دارد باید مصرف آب های معدنی محدود شود، افزود: بطری های آب معدنی به طور عمده حاوی دارای ماده ای به نام بیسفنول آ هستند، مطالعات نشان داده اند استفاده مداو از این ماده برای سلامت مضر است.


منبع:

1401/08/03
08:23:22
5.0 / 5
245
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir