توصیه های تغذیه ای ماه رمضان؛

وعده های غذایی افطار، عوارض نخوردن سحری

وعده های غذایی افطار، عوارض نخوردن سحری

اسنک: رییس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نقش موثر روزه داری بر سلامت افراد به بیان سفارش های مهم تغذیه ای در ماه رمضان پرداخت.


به گزارش اسنک به نقل از مهر، فرشته فزونی اظهار داشت: روزه داری در کاهش عوارض و درمان اغلب بیماری هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و اضافه وزن در بروز آنها دخالت دارند مؤثر و مفید می باشد. وی، تأثیر روزه داری را به کیفیت و کمیت غذای مصرفی و تغییرات وزن در طول ایام روزه داری وابسته دانست و اضافه کرد: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردارست تا هم عادات غذایی نادرست اصلاح گردد و هم از برکات معنوی این ماه بهره مند شویم. فزونی تصریح کرد: در این ایام باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه رعایت نماییم و برای تقویت سیستم ایمنی بدن از همه گروههای غذایی مانند نان و غلات، شیر و لبنیات کم چرب، سبزی ها، میوه ها، انواع گوشت، حبوبات و تخم مرغ به میزان کافی استفاده نمائیم. به گفته ی ایشان، روزه داری برای همه بزرگسالان سالم می تواند ایمن باشد اما افراد دارای بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون و …، هستند پیش از مبادرت به روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند فزونی در ادامه با تاکید بر رعایت الگوی تغذیه سالم و صحیح به بیان نکات مهم و سفارش های مهم تغذیه ای برای وعده های سحری و افطاری پرداخت که در زیر به آنها اشاره می نماییم. توصیه های مهم تغذیه ای در ماه رمضان در صورتیکه وزن شما مناسب می باشد در روزهای روزه داری اهتمام کنید با بهره گیری از سفارش های مناسب تغذیه ای، وزن خودرا ثابت نگه دارید و اگر اضافه وزن دارید، با کمی کاهش در دریافت انرژی در این ماه طبق نظر مشاوران تغذیه به کاهش وزن خود کمک کنید تا از اثرات سودمند آن برخوردار شوید. از مصرف زیاد مواد قندی و چربی در این ایام خودداری کنید، مصرف بی رویه مواد قندی، نوشیدنی های شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و مصرف زیاد نمک موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. هرگز وعده سحری را حذف نکنید در هر شرایطی وعده سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشید و به هیچ وجه آنرا حذف نکنید. نخوردن سحری سبب سردرد، دردهای عضلانی، کاهش کارایی بدن در طول روز بروز خستگی و بی حوصلگی، افت سریع قند خون و سرگیجه می شود. روزه داری بدون صرف سحری برای تمام گروههای سنی خصوصاً نوجوانان و جوانان می تواند با عوارض زیادی همراه باشد. پرخوری در هنگام سحر نه فقط از احساس گرسنگی جلوگیری نمی کند بلکه فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد میکند و سبب تشنگی، سوءهاضمه، درد و نفخ معده می شود. در وعده سحری از خوردن غذاهای خشک و غذاهای پر ادویه خودداری کنید چون موجب عطش زیاد و ترش کردن در طول روز می شود. خوردن شیرینی و غذاهای شور و پرچرب سبب تشنگی در روز می شود. سبزی های تازه مانند سبزی خوردن و سالاد و هم چنین ماست و خیار با کشمش و گردو سفارش می شود. انواع پلوهای مخلوط با کمی حبوبات و سبزی ها به همراه کمی مرغ و گوشت و انواع چلو خورش های کم چرب مثل کرفس، آلواسفناج جهت وعده سحری مناسب می باشد. نوشیدنی های خیلی شور مانند دوغ شور برای وعده سحر مناسب نمی باشد برای اینکه موجب تشنگی در طول روز می شود. در صورت تمایل بهتر است دوغ کم نمک خانگی مصرف کنید. نوشیدن چای پررنگ در وعده سحر به سبب افزایش دفع ادرار، سبب ایجاد کم آبی و تشنگی در روزه داران می شود. خوردن غذاهای پر ادویه و خشک را در وعده سحر محدود کنید، چون سبب مشکلات گوارشی و ایجاد حس تشنگی زودرس در ضمن روز می شود. مصرف شیر به همراه نان، خرما یا شیر برنج گزینه مناسبی برای وعده سحری است و خصوصاً برای نوجوان نیز بسیار مفید می باشد. بمنظور تامین ریز مغذی ها مقادیر مناسبی از میوه ها، سبزی ها و لبنیات کم چرب در وعده سحری مصرف کنید. بلافاصله بعد از سحری نخوابید چون موجب مشکلات گوارشی می شود. از میوه های خشک مانند خرما، کشمش و توت خشک همراه با آب جوش ولرم و چای رقیق استفاده گردد. مصرف انواع چلوکباب و غذاهای پرکالری در سحر سفارش نمی گردد. نکات مهم تغذیه ای برای وعده افطار در وعده افطار مهمست که مایعات گرم و مواد قندی مانند خرما و عسل و یک غذای ساده و سبک مصرف شود. به هنگام افطار ابتدا روزه خودرا با چای یا شیر گرم و خرما یا کشمش باز کنید، سپس بطور متناوب در ضمن شب می توانید مقداری نان و پنیر و سبزی و گردو یا شامی یا انواع کوکو و یا چند قاشق فرنی یا شیر برنج به آرامی میل کنید. قبل از احساس سیری دست از خوردن بکشید. نوشیدن آب به میزان کافی به همراه شربت های کم شیرین (بیدمشک با گلاب، خاک شیر، تخم شربتی یا کاسنی) در فاصله افطار تا سحر برای پیش گیری از تشنگی سفارش می شود. استفاده از شیر ولرم در زمان افطار سفارش می شود، مواد سرد یا نوشیدنی های سرد معده را تحریک می کنند و همین طور تشنگی را نیز از بین نمی برند. استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همین طور در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به سبب این که منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفیدست و مانع بروز یبوست می شود. مصرف زیاد آب در حین خوردن افطاری سبب ناراحتی های گوارشی می شود. بهتر است مایعات در فاصله زمانی بین افطار تا سحر بصورت تدریجی مصرف شود. از مصرف غذاهای حجیم، نفاخ، سرخ شده و پرچرب، نوشابه زولبیا بامیه و دسرهای شیرین پرهیز شود. در صورت تمایل می توانید در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک مصرف کنید که البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد. در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروههای غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه ها و سبزی ها و نان و غلات سفارش می شود. علاوه بر آن مصرف شیر گرم و فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب می باشد. بهتر است بجای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده کنید. شایع ترین مشکل گوارشی در روزه داران ابتلاء به یبوست است که با رژیم غذایی مناسب و مصرف آب به میزان کافی بین وعده افطار تا سحر و مصرف میوه و سبزی تازه، آلو، انجیر، برگه هلو و زردآلو می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. مصرف خورش ها مانند خورش آلو و دیگر خورش های حاوی سبزی نیز مفید می باشد.


منبع:

1401/01/17
08:13:43
5.0 / 5
374
تگهای خبر: بدن , برنامه , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir