افزایش 2برابری مراجعه کودکان کرونائی به بیمارستان ها در پیک پنجم کرونا

افزایش 2برابری مراجعه کودکان کرونائی به بیمارستان ها در پیک پنجم کرونا

به گزارش اسنک رییس بیمارستان کودکان علی اصغر با ارائه توضبحاتی پیرامون نشانه های کرونا در اطفال، اظهار داشت: در مقایسه با موج های قبلی میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل 2 برابر شده است. فکر می کنم تمایل این سوش از ویروس کرونا ( دلتا) بیش از سوش های دیگر به سنین پایین تر است.


دکتر فرهاد چوبدار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که در پیک پنجم کرونا نسبت به سایر پیک ها ابتلای کودکان به کرونا بالا رفته است، اظهار داشت: بخش عفونی و قسمتی از سایر بخش ها را به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دادیم. سعی کردیم تا برخی بیماران را به شکل سرپایی درمان نماییم تا کمتر نیازمند تخت باشند. در این شرایط حتی نوزادان هم گرفتار کرونا می شوند و همیشه چند نوزاد به سبب کرونا بستری هستند. از طرفی ۲۰ درصد بخش ICU به وسیله اطفال مبتلا به کرونا پر می شود.
وی با اشاره به افزایش مراجعات روزانه به بیمارستان، اظهار نمود: این مراجعات تا جایی افزایش یافت که مجبور شدیم کلینیک تنفسی مستقلی باز نماییم که هر روز یک فوق تخصص، تعداد زیادی بیماران کرونائی می بیند و بسیاری از آنها را سرپایی درمان می کند.
این فوق تخصص نوزادان، اضافه کرد: در مقایسه با موج های قبلی میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل ۲ برابر شده است. فکر می کنم تمایل این سوش از ویروس کرونا ( دلتا) بیش از سوش های دیگر به سنین پایین تر است به شکلی که حتی سن مرگ و میر هم در کشورهایی که گرفتار این جهش شدند کاهش پیدا کرد. البته در اطفال مرگ و میر خیلی زیاد نیست؛ اما بیماران دارای نقص سیستم ایمنی یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیماران پیوندی و... بیشتر در معرض مرگ و میر قرار دارند. خوشبختانه به سبب کادر درمانی بسیارخوبی که در بیمارستان داریم مراقبت و خدمات ویژه ای به اطفال ارائه می دهیم؛ ولی اگر ذره ای تجهیرات کم شود، مرگ و میر اطفال هم به تعداد مرگ و میر بزرگسالان می رسد.
چوبدار درباره میزان مراجعات روزانه به بیمارستان علی اصغر، اشاره کرد: روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مراجعه داریم که با شک به کرونا مراجعه می کنند که مورد آزمایش قرار می گیرند و برخی حتی با آزمایش منفی، اما سی تی اسکن مثبت پیدا می کنند و سایر معاینات بالینی شک به کرونا را تقویت می کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به این که بستری موقت با تزریق داروی رمدسیویر در کودکان هم مشابه بزرگسالان میسر است، بیان کرد: البته در نوزادان از این داروها استفاده نمی نماییم، اما در گروه های سنی بالاتر که نیازمند کورتون یا رمدسیویر هستند اگر حال عمومی بدی نداشته باشند به شکل بستری موقت دارو ارائه می دهیم.
وی ادامه داد: تیم اورژانس ما بسیار قوی و تلفیقی از متخصصین طب اورژانس و طب اطفال است و بطور معمول مراجعین را خیلی در اورژانس معطل نمی نماییم. حالا کاملا لب به لب حرکت می نماییم و همیشه ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تخت های ما پر است و تا حالا شانس آوردیم که هیچ مریضی را بازنگرداندیم، اما اگر شرایط به همین منوال پیش رود، مبتلا به این مساله خواهیم شد.
وی درباره علایم کودکان مبتلا به کرونا، اشاره کرد: علایم تنفسی و گوارشی در فاز حاد بیماری حالا شایع ترین علایم در کودکان هستند؛ ولی با گذر از فاز حاد که به درگیری سیستم ایمنی و طوفان سیتوکینی می رسیم علایم پوستی، مغزی، عصبی و کبدی هم ممکنست آشکار شود که از آن تحت عنوان درگیری ارگان های نهایی یاد می کنیم. آخرین پروتکلی که کمیته کنترل عفونت بیمارستان ما متشکل از فوق تخصص نوزادان، ICU، عفونی و ریه نوشته اند این است که اگر بیماری با علایم سرماخوردگی یا اسهال و استفراغ مراجعه کرد، کرونا تلقی شود مگر آنکه خلافش ثابت شود.
چوبدار با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، اظهار داشت: متاسفانه گاهی با والدینی مواجه می شویم که اعلام می کنند خودشان انتخاب کردند که واکسن نزنند و در پاسخ به چرایی این انتخاب خود می گویند چون ما فلان واکسن را دوست داشتیم؛ درحالی که با بیان سازمان جهانی بهداشت بهترین واکسن، نخستین واکسنی است که به دستمان می رسد. اگر واکسیناسیون عمومی به ۷۰ درصد برسد احیانا چرخه انتقال عفونت در کشور شکسته می شود و به جهت اینکه اطفال مبتلا نشوند، بزرگسالان باید با تزریق واکسن به کنترل چرخه ویروس کمک کنند تا شرایط تزریق واکسن به کودکان در دنیا فراهم گردد.
وی درباره نحوه ابتلای کودکان به کرونا، اظهار نمود: حدودا ۷۰ درصد کودکان سابقه و نشانی از درگیری والدین یا اقوام نزدیک دارند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز هرگونه تماس را انکار می کنند و ممکنست از سطوح یا معابر عمومی مبتلا شده باشند.




منبع:

1400/05/22
21:55:43
5.0 / 5
1237
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , پوست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir