استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مطرح كرد

یلدا نگرانی این روزهای كادر درمان

یلدا نگرانی این روزهای كادر درمان

به گزارش اسنک استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تکیه بر اینکه برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای کادر درمان، مسؤلان و مردم است، اظهار داشت: باید سال جاری این طوفان را هم پشت سربگذاریم و شب یلدا هم همانند سایر جشن ها، مراسمات و دورهمی های همیشگی که در سال ۹۹، استثنایی برگزار شد، در خانه بمانیم و با همان جمع خانوادگی و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده نماییم.


به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری ضمن اشاره به این که رخداد گسترش کرونا ناشی از مواجه و تماس است، اظهار نمود: به هر میزان که مواجه با عوامل بیماری زایی بیشتر باشد، احتمال افزایش بار پاندمی بیشتر خواهد شد.
وی، ضمن اظهار تاسف از این که شیوع بیشتر اپیدمی کرونا، صرفاً با افزایش مبتلایان همراه نیست، اضافه کرد: مرگ و میرنیز یکی از نتایج تلخ این بیماری است.
این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با بیان اینکه رویکردهای رفتاری جامعه نقش اثرگذاری در گسترش بیماری دارد، تصریح کرد: باید بیشتر از پیش رفتارهای فردی و اجتماعی مورد توجه سیاست گذاران باشد؛ چون که جنس این اپیدمی با سایر اپیدمی ها متفاوت می باشد.
سوری اظهار داشت: خاموش کردن شعله اپیدمی روش هایی دارد که در صورت بی توجهی ویا رفتار اشتباه می تواند، به بحران تبدیل گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه روند افزایشی که در اپیدمی ها ایجاد می شود، صرفاً مسائل جانی ر امتاثر نمی کند تصریح کرد: کرونا علاوه بر ابعاد سلامت که در جایگاه خود بسیار پراهمیت است، ابعاد دیگر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را هم درگیر کرده است.
وی ضمن اشاره به این که خصوصیت برجسته ویروس کووید، قدرت سرایت پذیری بسیار زیاد است، اضافه کرد: شیب ملایمی که امروز در انتشار کرونا بوجود آمده حاصل تلاشهای شبانه روزی سیاست گذاران و رعایت سفارش های بهداشتی از جانب مردم است.
سوری با بیان اینکه شب یلدا درفرهنگ ایرانی ها نماد دورهمی و برگزاری جشن است، تصریح کرد: سال جاری با وجود کرونا این دورهمی می تواند قاتل جانمان یا عزیزانمان شود.
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه بی احتیاطی و بی توجهی به رعایت سفارش های بهداشتی را خصوصا در شب یلدا از جانب برخی مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: بدون شک برگزاری جشن، دورهمی و انجام رفتارهای پرخطر در نخستین روز آغازفصل زمستان می تواند بر شیوع بیشتر اپیدمی دامن بزند.
سوری تصریح کرد: یکی از ابتدایی ترین اصول برای قطع زنجیره کووید ۱۹ پرهیز از برگزاری دورهمی هاست.
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه ضمن اشاره به این که کرونا همچنان بعنوان بیماری در دنیا تلقی می شود که درمان و داروی موثری برای آن وجود ندارد، اضافه کرد: عمده ترین کاری که بعنوان مسئولیت فردی و اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال بر عهده هر شهروندی است توجه جدی به رعایت اصول اولیه بهداشت برای جلوگیری از ابتلاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه به حداقل رساندن تماس هایی که منجر به بیماری می شود یکی از مهمترین روش های جلوگیری از مبتلا شدن به کروناست، پرهیز از برگزاری دورهمی ها را خواستارشد.
سوری با بیان اینکه مبتلایان بدون علامت و یا افرادی که در دوره پنهان بیماری هستند، بیشترین کانون های خطر انتشار کرونا محسوب می شوند، اظهار داشت: معمولا این افراد قابلیت مبتلا کردن دیگران را حتی در فرم های شدیدتر و مرگبار بیماری را دارند.
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با تکیه بر این که باید درگاههای خروج عامل بیماری زا در بدن میزبان کرونا تا جائیکه امکان دارد از بین برود، تصریح کرد: باید تماسهای نزدیک و اجتماعات انبوه در دوران پاندمی محدود باشد.
وی با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از برگزاری دورهمی ها برای کاهش زنجیره بیماری لزوم دارد، افزود: متاسفانه در ماه های اخیر روند دورهمی ها و مهمانی های خانوادگی افزایش چشم گیر و نگران کننده ای داشته است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه، با بیان اینکه اصلی ترین عامل شیوع این ویروس حضور در اجتماعات است، تصریح کرد: جشن شب یلدا از جمله، آیین هایی است امکان دارد نگرانی شعله ورتر شدن آتش اپیدمی کرونا را تشدید کند. بنابراین خوش خیالی با این رویکرد که میزان مبتلا شدن به کرونا کاهش پیدا کرده و یا در آن مهمانی فرد آلوده به ویروسی وجود ندارد، تصور غلطی است.
سوری توضیح داد: حتی این که فردی که در دو تا سه هفته اخیر کرونا را پشت سرگذاشته هم دلیلی بر عدم انتقال ویروس نیست و هیج تضمینی وجود ندارد که کسی هم که هیچ علامتی ندارد انتقال دهنده بیماری نباشد. در مورد کودکان هم مبحث به همین شکل است. تصور می شود که یک کودک عامل خطر انتقال بیماری نیست؛ درحالیکه کودکان می توانند به علت تحرک زیاد ویروس را به مراتب بیشتر هم انتقال دهند.
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه ضمن ابراز نگرانی درمورد برگزاری دورهمی شب یلدا اظهار داشت: مهمانی شب یلدا غالبا در فضای خانوادگی و بسته برگزار می گردد و در این مراسم افراد از ماسک استفاده نمی کنند، همین دوعامل می تواند سبب گسترش انتشار کرونا شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه به مردم سفارش کرد: حداقل برای مصون نگه داشتن خود و خانواده از دورهمی یلدا پرهیز کنید و تلاش کنید تا با انجام یک رفتار درست اجتماعی موجبات ایجاد بیماری برای مردم و خستگی بیشتر کادر درمان را فراهم نکنیم.
وی انجام اقدامات سلبی را از جانب دولت را برای کاهش ترددو رفع محدودیت خواهان شد و اظهار داشت: اگر به سفارش ها عمل نشود و دورهمی ها برگزار شود، شاهد گسترش اپیدمی طی دوهفته آینده خواهیم بود.
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با بیان اینکه نگرانی از گسترش کرونا بسیار جدی است از مردم خواست تا کمک کنند که زحمات و تلاشهای صورت گرفته و در حال اجرای دولت، سیاستگذاران و کادر درمان برای رسیدن به مرکز کنترل کرونا نقش برآب نشود.
وی با تکیه بر اینکه برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای متخصصان و کادر درمان است، اظهار داشت: باید سال جاری این طوفان را هم پشت سربگذاریم و شب یلدا هم همانند سایر جشن ها، مراسمات و دورهمی های همیشگی که در سال ۹۹، استثنایی برگزار شد، در خانه بمانیم وبا همان جمع خانوادگی و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده نماییم.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سوری سفارش کرد: سال جاری وسایل ارتباط جمعی، تلفن و اپلیکیشن های ارتباطی در بلندترین شب سال می توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستانمان شود.




منبع:

1399/09/26
13:31:13
5.0 / 5
1348
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir