روز ملی فیزیوتراپی،

چالش های فیزیوتراپی از تعرفه های غیرواقعی تا تبلیغات غیرحرفه ای

چالش های فیزیوتراپی از تعرفه های غیرواقعی تا تبلیغات غیرحرفه ای

به گزارش اسنک، خوزستان رییس انجمن فیزیوتراپی خوزستان با اعلان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات رشته های توانبخشی، شکستن تعرفه ها توسط بیمه ها است، اظهار داشت: بیمه های پایه و تکمیلی به صراحت به رشته های توانبخشی و خصوصاً فیزیوتراپی ظلم می کنند و همین تعرفه های غیر واقعی و به شدت پایین را نیز می شکنند.



دکتر مجید روان بخش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ۲ مردادماه روز ملی فیزیوتراپی درباب توانمندی های رشته فیزیوتراپی و قدرت این شیوه از درمان در حل مشکلات و معضلات سلامتی مردم و بیماران اظهار داشت: توانمندی های فیزیوتراپی به عنوان یک رشته غیرتهاجمی بوسیله استفاده از جریان های مختلف الکتریکی، مغناطیسی و تشعشعی و سایر موارد دیگر مانند تمرین درمانی، آب درمانی و سایر روش ها و شیوه های به روز دنیا، اهتمام در کاستن علائم و برطرف نمودن مشکلات بیماران شامل کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل و بهبود قدرت عضلات و در نهایت دستیابی به کنترل حرکتی مطلوب برای دستیابی به یک زندگی ایده آل و سالم دارد.

وی اضافه کرد: بیماران مختلفی همچون سالمندان، بیماران نورولوژی که گرفتار سکته های مغزی شده اند، اطفال، تروما و شکستگی ها و بیماران تنفسی و مبتلایان به بیماریهای قلبی عروقی و موارد خیلی از بیماریها وجود دارند که از روش های متنوع و کارآمد درمانی فیزیوتراپی سود می برند و می توانند به زندگی عادی برگردند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان اظهار داشت: امروز به درستی می توان ادعا کرد که هیچ نوع بیماری وجود ندارد که فیزیوتراپی، برنامه درمانی برای آن نداشته باشد. هر چند که در برخی از بیماریها ممکنست بصورت اولیه و مستقیم در درمان آن دخیل نباشیم اما در ادامه وقتی که بیمار می خواهد به سطح نهایی سلامت زندگی روزمره و توانمندی های عالیه خود جهت زندگی معمول بازگردد، فیزیوتراپی وارد عمل خواهد شد و این مهم را به ثمر می نشاند.

وی اضافه کرد: امروز با پیشرفت دانش فیزیوتراپی در دنیا و رسیدن این رشته به جایگاه واقعی، این ادعا خیلی دور از ذهن و دسترس نیست که بگوییم فیزیوتراپی برای تمامی بیماریها و تمامی افراد فواید و آثار مثبت درمانی مثبت و زیادی به همراه دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: انجام فیزیوتراپی بصورت اصولی و صحیح، یکی از فاکتورهای مهمی است که در کارآمدی این نوع از درمان مؤثر است و امروز همه دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی می توانند با تشخیص دقیق، مداخله صحیح و موثر، برنامه ریزی دقیق درمانی و اجرای ایمن آن برای سلامت جامعه بسیار مفید باشند و مشکلات زیادی را از بیماران کم کنند.

وی بیان کرد: امروز می بینیم که فیزیوتراپیست ها حوزه های مختلفی همچون ورزشی، سالمندی، اطفال، قلب و عروق و تنفس، ارتوپدی، نورولوژی و سایر موارد کارهای پیشرفته و تخصصی انجام می دهند و خودشان برحسب این که چه علاقه مندی و چه توانمندی هایی در این زمینه ها و حیطه ها دارند خدمات این رشته را در سطوحی بسیار بالاتر از انتظار برای سیستم سلامت جامعه انجام می دهند.

روانبخش اظهار داشت: با تاکید بر این توانمندی های تخصصی، انتظار داریم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم این مساله را ببیند و به بسط و توسعه این رشته کمک نماید و مقدمات ارتقای رشته را به دکترای حرفه ای فیزیوتراپی DPT تامین کند تا یکی از بزرگترین معضلات جامعه و سیستم سلامت یک دفعه و برای همیشه حل شود.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز گنجاندن دروس فیزیوتراپی ابتدا در قالب سطح کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد و در نهایت دکترای تخصصی PhD کار چندان قابل دفاعی نیست و چه بهتر است که با توجه به این که این رشته توانمندی های بسیاری دارد، از ابتدا در قالب دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تدریس گردد.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی اهواز اظهار داشت: فارغ التحصیلان مقطع دکترای حرفه ای اساسا سهم بیشتری در امتداد تحقق اهداف درمانی فیزیوتراپی در سیستم سلامت کشور دارند و امروز همه ما تحقق چنین تحولی را نیاز مبرم جامعه می دانیم و امیدواریم که بتوانیم وزارت بهداشت را در این مساله به درستی اقناع نماییم تا هم برای ارتقای رشته فیزیوتراپی و هم برای به دست آوردن شرایط موثرتر در سیستم سلامت از نظر فواید و خدمات رشته فیزیوتراپی موفق شویم.

وی با اشاره به برخی مشکلات رشته فیزیوتراپی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات رشته های توانبخشی، شکستن تعرفه ها توسط بیمه ها است؛ بیمه های پایه و تکمیلی به صراحت به رشته های توانبخشی و خصوصاً فیزیوتراپی ظلم می کنند و همین تعرفه های غیر واقعی و به شدت پایین را نیز می شکنند.

روانبخش اظهار داشت: همکاران ما نیم تا یک ساعت با بیمار کار می کنند و توانمندی هایی را در بیماران به دست می آورند که اگر قرار بود بوسیله جراحی و یا دارو درمانی به دست بیاوریم، هزینه های خیلی زیادتری داشت و نتیجه هم به این خوبی به دست نمی آمد.

وی عنوان کرد: درمان های دیگر غیر از توانبخشی و فیزیوتراپی، علاوه بر هزینه های خیلی گزاف تر عوارض جانبی بیشتری هم دارند اما متأسفانه با وجود این که اینکه ما می توانیم این خدمات را به خوبی ارائه دهیم و سطح سلامت فرد و جامعه را بالا ببریم، تعرفه هایی که برای خدمات ما در نظر گرفته می شود و بیمه آنرا می پذیرد بطورکامل غیرمعقول و ناچیز هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: ما تمام تلاش خودرا می نماییم که این تعرفه ها واقعی شوند و مردم هم بهتر بتوانند از خدمات فیزیوتراپی بهره گیرند و بیمه های پایه و تکمیلی سطح بالاتری از تامین هزینه ها را برای بیماران مختلف که تحت پوشش دارند، بپذیرند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات رشته فیزیوتراپی، اینروزها تبلیغات نابجا و ناهنجار و غیر واقعی است. همه ما خوب می دانیم که هزینه این تبلیغات و بیلبوردهای بزرگ که در تمام سطح شهر و اغلب پمپ بنزین ها خودنمایی می کنند مقرر است از جیب بیماران پرداخت گردد.

این فیزیوتراپیست اظهار داشت: این در حالیست که در مؤسسات و مطب های فیزیوتراپی که تبلیغات وسیع دارند از افرادی که در حقیقت از دانش کافی فیزیوتراپی و مدارک مرتبط و قانونی برای درمان بیماران برخوردار نیستند استفاده می شود. در این خصوص همه بیماران حق دارند مطمئن باشند فردی که با آنها کار تمرین درمانی می کند، یک فیزیوتراپیست است و تحصیلات دانشگاهی معتبر در رشته فیزیوتراپی دارد.

وی با تأکید بر هوشیاری مردم در انتخاب فیزیوتراپیست دارای مدارک تحصیلی معتبر اظهار داشت: امروز همه بیماران حق دارند که از فیزیوتراپیست خود بخواهند کارت نظام پزشکی معتبر و کارت عضویت در انجمن فیزیوتراپی ایران را به آنها نشان بدهند و همکاران ما موظف می باشند که هر دوی این کارت ها را همیشه به همراه داشته باشند و در صورت درخواست بیماران آنها را عرضه کنند. بیماران با دیدن این دو کارت می توانند مطمئن شوند کسی که درمان شان می کند، از نظر قانونی و از نظر علمی توانمندی کافی و مدارک تحصیلی معتبر را دارد و بصورت قانونی این اجازه را دارد که به بیمار دست بزند و او را درمان کند.

روانبخش بیان کرد: سفارش می شود همه افراد چه سالم و چه بیمار حتما با یک فیزتراپیست مجرب، و ترجیحا در نزدیکی محل سکونت خود در ارتباط باشند و با وی درباره ی حوزه های مختلف درمانی و شیوه های زندگی و موارد دیگر مشورت کنند و به هیچ عنوان بوسیله فضای مجازی به فیزیوتراپی روی نیاورند.

وی اضافه کرد: مردم فراموش نکنند خیلی از افرادی که در فضاهای مجازی فعالیت می نمایند و برای خودشان کلیپ هایی تدارک می بینند و آموزه هایی ارائه می دهند، مورد تایید نیستند و این آموزه ها بعضاً برای همه مناسب نیستند و تنها حالت شوآف دارند و ویترینی پرسود برای این افراد هستند و ما به هیچ عنوان این رفتار و این شیوه از درمان را تأیید نمی نماییم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی خوزستان بیان کرد: ما ملاقات حضوری و ارتباط واقعی فیزیوتراپیست با بیمار و خانواده بیمار و درمان واقعی بیمار را به درمان های فضای مجازی ترجیح می دهیم و متأسفانه شاهد این هم هستیم که در خیلی از این موارد، خیلی از این کلیپ ها و تبلیغات توسط افراد فاقد صلاحیت علمی و قانونی انجام می شوند و سبب می شود عده ای از مردم جذب شوند و هزینه کنند و بعضاً حتی صدماتی ببینند که این صدمات در بعضی از موارد قابل جبران نیستند.

وی اظهار داشت: مردم دقت کنند رشته فیزیوتراپی برای تمامی برنامه ها و شیوه های درمانی خود، آموزش های لازم دانشگاهی را به همکاران ما داده است و بعد از دانشگاه نیز به صورتی مستمر در عرصه های آموزش مداوم، اطلاعات همه فیزیوتراپیست ها معتبر و به روز نگهداشته می شود. مردم نیز باید درمان خودرا به کسانی بسپارند که بتوانند به بیمار کمک نماید و هیچ گاه فضای مجازی را ملاکی به جهت اینکه پزشک و درمان‎‎گر خودرا از درون آن انتخاب کنند، قرار ندهند.

روانبخش اضافه کرد: سفارش می شود مردم هیچ گاه فریب فضای مجازی را نخورند و اجازه ندهند که فضای مجازی با یک بستر تبلیغاتی و مجازی، جایگزین واقعیت و حقیقت درمان گردد. مهم ترین چیز برای ما و سیستم سلامت، درمان درست، اصولی، منطقی و واقعی همه بیماران است.

وی عنوان کرد: امیدوار هستم روزی برسد که در عرصه توانبخشی به ویژه در رشته فیزیوتراپی جایگاه واقعی و خوبی پیدا نماییم و مشکلات و نقصها را به حداقل برسانیم.




1402/05/03
08:18:27
5.0 / 5
427
تگهای خبر: آموزش , برنامه , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir