در گفت وگو با اسنك تشریح شد

شروع مقابله روزانه با وبا از خردادماه

شروع مقابله روزانه با وبا از خردادماه

به گزارش اسنک، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، ضمن اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در آستانه فصل گرم سال در راستای مقابله با موارد احتمالی وبا در کشور، اظهار داشت: این بیماری اساسا با دسترسی ناکافی به آب شرب ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد.


دکتر شهنام عرشی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای به حداقل رساندن بروز موارد وبا در کشور، اظهار داشت: از خرداد ماه سال جاری برای تمام دانشگاه های علوم پزشکی هشدار صادر می شود که بصورت روزانه از بیماران مبتلا به اسهال در بیمارستان های تحت پوشش خود نمونه برداری کنند که اگر از نظر وبا مثبت شد، اقدامات مقابله ای ما شروع شود.
وی ادامه داد: در تابستان سال قبل به ویژه بعد از تجمعات ماه پایانی، متاسفانه حدود ۳۶۰ مورد مثبت مبتلا به وبا را شناسایی کردیم و بلافاصله موارد کشت مثبت تحت درمان قرار گرفتند تا بیماری تبدیل به اپیدمی نشود.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اشاره کرد: اگر مراقبت های همکاران بموقع انجام نشود ممکنست تا هزاران نفر به وبا آلوده شوند.
وی ادامه داد: برای موارد مشکوک و محتمل بعد از انجام آزمایش های مربوطه ۳ روز فرصت خواهیم داشت تا قبل از تبدیل شدن بیماری به اپیدمی موارد را تشخیص داده و کنترل نماییم. بر این اساس تمام دانشگاه های علوم پزشکی دپوی سرم و کپسول آنتی بیوتیک مورد نیاز را برای برخورد با اپیدمی اولیه در اختیار دارند.
عرشی اشاره کرد: هر سالی که در مورد بیماری وبا با اپیدمی مواجه نشویم، نگران تر می شویم؛ چونکه با شیوع اپیدمی، در گروههای خاصی تا حدی ایمنی هم ایجاد می شود اما اگر وقوع اپیدمی بطول بیانجامد، ممکنست بعدا با اپیدمی شدیدتری مواجه شویم.
او وبا را یک عفونت اسهالی حاد معرفی نمود و اظهار داشت: این بیماری اساسا با دسترسی ناکافی به آب شرب ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد.




منبع:

1402/02/15
12:48:42
5.0 / 5
589
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir