نحوه مقابله سازمان غذا و دارو با تقلبات غذایی تشریح شد

بررسی میدانی سلامت ۴۳ محصول خام کشاورزی

بررسی میدانی سلامت ۴۳ محصول خام کشاورزی

اسنک: رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح نحوه مقابله با تقلبات غذایی در کشور و چگونگی شناسایی این تقلبات، درباره ی وضعیت واردات و کشت محصولات تراریخته در کشور نیز توضیح داد.



دکتر سید حیدر محمدی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه سلامت غذا، از تعیین حدود ۱۷ هزار مورد حداکثر میزان باقی مانده آفت کش ها از محصولات خام کشاورزی و دامی (MRLS) آگاهی داد و اظهار داشت: این حدود برمبنای لیست سموم ثبت شده یا سفارش شده در کشور و باتوجه به سرانه مصرف مواد غذایی مردم ایران محاسبه شده است. به عنوان مثال سرانه مصرف پرتقال در کشور ممکنست روزانه یک عدد باشد، اما در کشور دیگری افراد هفته ای یک پرتقال مصرف کنند. در نتیجه حداکثر میزان باقی مانده آفت کش در دو کشور می تواند متفاوت باشد. تعیین این حدود ضمن رعایت حقوق مصرف کنندگان از نظر ایمنی و سلامت مواد غذایی دریافتی، موجب تسهیل در امر واردات محصولات غذایی نیز می شود. درباب صادرات محصولات غذایی به سایر کشورها هم صادر کنندگان باید به استانداردهای کشور مقصد توجه داشته باشند تا ضمن رعایت الزامات مربوطه جایگاه کشور در بازارهای بین المللی مستحکم تر شود.
بررسی میدانی سلامت ۴۳ نوع از محصولات خام کشاورزی
محمدی افزود: سازمان غذا و دارو نسبت به بررسی وضعیت سلامت و ایمنی محصولات خام کشاورزی هر سال طبق برنامه مدون از میادین میوه و تره بار در کل کشور نمونه برداری آزمون باقی مانده آفت کش ها، نیترات و فلزات سنگین را انجام می دهد. پایش محصولات کشاورزی از سال ۱۳۹۳ با هفت محصول شروع شده است و در سال ۱۴۰۱، با پایش ۴۳ نوع محصول و حدود ۳۰ هزار نمونه در کشور که مورد بررسی و کنترل قرار می گیرند و با بررسی حدود ۲۰۰ نوع آفت کش در آنها، ادامه دارد.
بحث بزرگ تقلبات غذایی در جهان؛ از تقلب در مواد نگهدارنده تا استفاده از رنگ های غیرمجاز تقلبِ زیاد در ادویه ها
محمدی اظهار داشت: بحث تقلبات غذایی در دنیا بحث بزرگی است. به طوریکه یکی از جلسات اجلاس سالیانه سازمان جهانی بهداشت فقط درباره ی تقلبات است که عمدتاً هم در زمینه دارو و غذا است. البته بحث تقلبات حوزه دارو بسیار خطرناکتر است. برای اینکه گیرنده دارو بیماری است که سیستم ایمنی ضعیف تری دارد. در عین حال در زمینه تقلبات غذا هم تنوع بالایی داریم که بطور معمول باهدف سودجویی بوده و زیاد دیده می شود. در کشورمان هم می توان این مساله را مشاهده کرد. باید توجه کرد که در مواد غذایی بوسیله ظاهر، بو و مزه امکان تشخیص تقلبات وجود دارد، اما در فرآورده های دارویی باید آزمایش انجام دهیم.

وی اضافه کرد: تقلبات غذایی می تواند در مواد اولیه استفاده شده، مواد نگهدارنده و... صورت گیرد. به عنوان مثال عدم استفاده درست از مواد نگهدارنده موجب می شود وقتی محصول به دست مشتری می رسد فاسد شده باشد. البته در برخی موارد نیز آلودگی ظاهری را از روی محصول پاک می کنند. به عنوان مثال کپک پنیر را برداشته و مجدد استفاده می نمایند. در آبلیمو نیز زیاد اتفاق می افتد که آبلیموهای سنتتیک بدون مجوز به کار می برند یا رنگ بدون مجوز سبز یا پالپ تقلبی در آن می زنند. همین طور در زمینه استفاده از رنگ های خوراکی در قنادی ها و کیک سازی ها باید از رنگ های مجاز استفاده گردد. در حالیکه ممکنست تعدادی از رنگ های بدون مجوز نیز بهره گیرند. در عین حال یکی از مواردی که تقلب در آن زیاد دیده می شود در زمینه ادویه ها و رنگ های آنست. مانند زعفران که البته تقلب در آن در کشورمان خیلی کم است. در حالی که در خارج از کشور میزان تقلبات زعفران بسیار بالاست.
مقابله سازمان غذا و دارو با تقلبات بررسی ۳۰ محصول در سطح عرضه
محمدی با اعلان اینکه علت بروز تقلبات نیاز بازار است، اظهار داشت: از آنجا که بازار نیاز دارد، برخی سودجویان به سمت تقلب می روند. سازمان غذا و دارو در امتداد مقابله با تقلبات اقداماتی انجام داده است. در مرحله اول اعلام کردیم که هفت قلم از محصولات را در سطح عرضه نمونه برداری نماییم. در همه استانها این موارد بررسی می شوند و هم اکنون پایش فرآورده ها در سطح عرضه بر روی ۳۰ محصول در حال انجام می باشد.


تقلبات غذایی لطمه زا و بیماری زا
وی افزود: در نتیجه در سطح عرضه ارزیابی های میدانی و نمونه برداری به انجام می رسد. همین طور ممکنست درباره ی یک فرآورده شکایتی مطرح شود که دراین زمینه بررسی ها و تست های لازم را انجام می دهیم و در صورت وجود تقلب در محصول یا مغایرت با استانداردهای آن، در سطح عرضه پیگیری کرده و در صورت اثبات تقلب، طیف وسیع تری از محصول را بررسی می نماییم. به عنوان مثال تولیدکننده مدعی می شود که همبرگر ۵۰ درصد گوشت تولید می کند. حال ما بررسی می نماییم که آیا در سطح عرضه هم گوشت مورد استفاده در محصول ۵۰ درصد است یا این که ۱۰ درصد گوشت بهره برده و بقیه را سویا ریخته است؟. البته این موارد نوعی تقلب شناسی است که لطمه زا نیست. برای اینکه تولیدکننده بجای گوشت از سویا بهره برده است، اما در جایی این تقلبات لطمه زا هستند. به عنوان مثال در بعضی محصولات رنگ مصنوعی استفاده می شود که لطمه زاست.

محمدی با اعلان اینکه این تقلبات می تواند بیماری زا باشد، اظهار داشت: بسیاری از بیماریها مانند سرطان ها می تواند به سبب عدم توجه به استانداردها و میزان فاکتورهای آلاینده ها در مواد غذایی باشد که نسبت به آن توجه نشده است.
نحوه شناسایی تقلبات غذایی از طرف سازمان غذا و دارو لزوم آزمایش تمام مواد غذایی وارداتی و صادراتی در کشور
رئیس سازمان غذا و دارو اشاره کرد: هم اکنون تمام مواد غذایی صادراتی و وارداتی مان باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند که این اقدام به انجام می رسد و در بازار هم فعلا درحال بررسی و پایش محصولات هستیم. در عین حال ممکنست شکایات غذایی مطرح شود که این موارد را هم پیگیری می نماییم.

محمدی با اعلان اینکه سازمان غذا و دارو برمبنای قانون و مقررات فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی مصوب ۱۳۴۶ مکلف به نظارت بر سلامت این فرآورده هاست اظهار داشت: همین طور برمبنای قانون تشکیل وزارت بهداشت موظفیم استانداردهای این فرآورده ها را هم تدوین نماییم. به عنوان مثال در محصولی مانند رب گوجه فرنگی باید بررسی نماییم که از مواد نگهدارنده ممنوعه در آن استفاده نشده باشد. اگر وقتی در رب را باز می کنید، سیاه شده باشد یا نگهدارنده ندارد یا نگهدارنده بدون مجوز در آن استفاده شده است. همین طور در حوزه بافت های غیر مجازی که ممکنست در گوشت های همبرگر و... باشد نیز بررسی ها به انجام می رسد یا بررسی نمک های خوراکی و تشخیص ناخالصی و تقلب در ساخت و تصفیه نمک خوراکی یکی از اقداماتی است که بررسی می شود. همه این استانداردها موجود است و موارد تقلب را تشخیص می دهیم.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که داریم بحث استفاده از نمک های سنتی تصفیه نشده یا همان کوبشی است که به شدت آلودگی شیمیایی و میزان آلاینده ها در آن زیاد است. هرچند که میزان مواد معدنی این نمک ها بیشتر است، اما به شرطی قابلیت مصرف دارند که که تصفیه شوند، املاح مجازشان باقی بماند و املاح بدون مجوز آن حذف شود، خیلی از رنگ هایی که در نمک ها می بینید به سبب وجود این املاح است. همین طور در حوزه تقلبات نوشیدنی ها مشاهده می شود که به آنها رنگ مصنوعی اضافه می کنند که بجای رنگ طبیعی از رنگ های مصنوعی استفاده شده که می تواند لطمه جدی به مصرف کننده برساند.
نحوه نظارت بر تولید مواد غذایی در کشور
وی درباره ی نظارت بر تولید محصولات غذایی در کشور نیز اظهار داشت: ما در کارخانه ها و کارگاه های تولید کننده مواد غذایی مسئول فنی داریم که مسئول فنی باید بر کل پروسه تولید، بسته بندی محصول، سلامت مواد اولیه و محصول نهایی نظارت کند. بدین سبب تعدادی از این موارد را به مسئولین فنی تفویض کرده ایم و در عین حال معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی هم نظارت می کنند.

محمدی با اعلان اینکه پایش فرآورده های غذایی در سطح عرضه هر سه ماه یکبار از طرف سازمان غذا و دارو و برمبنای برنامه تعیین شده به انجام می رسد، اظهار داشت: امسال بیش از ۳۰ هزار نمونه فرآورده،
نمونه برداری و آزمایش شد. همین طور پایش اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی یکی از برنامه های ادواری سازمان غذا و دارو است که به انجام می رسد. پایش میزان اشباعیت در روغن های مصرفی در قنادی ها و فرآورده های آردی نیز به انجام می رسد. البته نظارت بر مصرف روغن در قنادی ها بر عهده مرکز سلامت محیط و کار در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است و بررسی فرآورده های بسته بندی و فرآوری شده با سازمان غذا و دارو است. در عین حال سازمان غذا و دارو در زمینه غذا پنج فرآورده پر مصرف حاوی، نمک و قندهای ساده با هدف کاهش میزان آنها در فرمولاسیون را مورد پایش قرار داده است.



وی همین طور در ادامه صحبت هایش با اشاره به غنی سازی مواد غذایی با ویتامین ها، در حوزه تامین امنیت غذایی و تغذیه اظهار داشت: به عنوان مثال غنی سازی با ریز مغذی هایی که کمبودشان در جامعه وجود دارد، انجام شده است. مانند غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D و غنی سازی آرد نانوایی ها با آهن و اسیدفولیک که به انجام می رسد. نمونه برداری که از آرد نانوایی ها را نیز جهت بررسی ایمنی آنها و میزان آهن و اسید فولیک شان، انجام می دهیم. در زمینه محصولات عملگرا مثل پروبیوتیک و بحث حلال در زمینه ژلاتین و پاستیل ها نیز محصولات مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

رییس سازمان غذا و دارو اشاره کرد: هم اکنون یک سند جامع سلامت غذا درحال ابلاغ است که برمبنای آن تامین ایمنی غذا و محصولات مورد پایش، بر عهده سازمان غذا و دارو است.





منبع:

1402/01/20
11:07:34
5.0 / 5
586
تگهای خبر: استاندارد , امنیت , برنامه , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir