۴ گام برای داشتن استخوان های سالم

۴ گام برای داشتن استخوان های سالم

به گزارش اسنک، پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان های شما پوک، ضعیف و شکننده می شود و در نتیجه احتمال شکستگی های خودبخودی استخوان، بالا می رود.



به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، پوکی استخوان یک بیماری نامرئی بوده و تا وقتی که یک استخوان نشکند، علامتی از خود بروز نمی دهد. در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می تواند سبب شکستگی استخوان شود. باید توجه کرد که بیشترین شکستگی های در ارتباط با پوکی استخوان، در ناحیه لگن، ستون مهره ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می دهد. در دنیا در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلا هستند.

با وجود خطر بیماری پوکی استخوان، اما راهکارهایی برای داشتن استخوان هایی سالم در طول زندگی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

- کلسیم

کلسیم برای عملکرد مناسب قلب، عضلات، اعصاب و انعقاد خون لازم است. مقدار ناکافی کلسیم سبب پوکی استخوان می شود. بررسی ها نشان داده است اغلب زنان و دختران جوان، روزانه کمتر از نیمی از مقدار سفارش شده کلسیم را مصرف می کنند.

بالغین زیر ۵۰ سال به روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و افراد بالای ۵۰ سال به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. اگر نمی توانید با رعایت رژیم صحیح غذایی میزان کافی کلسیم به بدن خود برسانید، حتما از مکمل های کلسیم استفاده کنید.

- ویتامین دی

ویتامین دی برای جذب کلسیم در بدن ضروری می باشد. در غیاب مقادیر کافی ویتامین دی، بدن قادر به جذب کلسیم از مواد غذایی نبوده و کلسیم موردنیاز خویش را از استخوان ها برداشت خواهد نمود. ویتامین دی از دو منبع تأمین می شود؛ یکی تابش نور مستقیم آفتاب به پوست و دیگری رژیم غذایی.

بالغین زیر ۵۰ سال روزانه به ۸۰۰-۴۰۰ واحد (شکل قابل جذب ویتامین دی) و بالای ۵۰ سال به ۱۰۰۰-۸۰۰ واحد ویتامین دی نیاز دارند. ویتامین دی در شیر غنی شده، زرده تخم مرغ، ماهی های آب شور و جگر هم وجود دارد.

- ورزش

ورزش هم برای سلامت استخوان مهم می باشد. ورزش منظم در دوران کودکی و نوجوانی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می نماید. بهترین ورزش برای استخوان ها ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن آهسته و بالا رفتن از پله است. اگر در دوران بزرگ سالی خود غالباً بی تحرک بوده اید، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

آزمون سنجش تراکم استخوان (BMD)

تنها راه تشخیص پوکی استخوان و تعیین خطر احتمالی بروز شکستگی، انجام تست سنجش تراکم استخوان است. به کمک این روش احتیاج به درمان به منظور حفظ سلامت استخوان مشخص خواهد شد.





منبع:

1401/10/14
14:14:58
5.0 / 5
554
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir