تمرینات ذهنی و جسمی که قند خون را کاهش می دهند

تمرینات ذهنی و جسمی که قند خون را کاهش می دهند

به گزارش اسنک، خراسان رضوی تمرینات ذهنی و جسمی مانند یوگا و مراقبه ابزارهای محبوبی برای ارتقای سلامت و مبارزه با بیماری ها همچون دیابت نوع ۲ هستند. حدود ۶۶ درصد از آمریکایی های مبتلا به دیابت نوع ۲ از تمرینات ذهن و جسم استفاده می نمایند چونکه معتقدند این روش به کنترل قند خونشان کمک می نماید. هرچند تابحال هیچگاه دقیقاً مشخص نشده است که آیا تمرینات ذهنی می توانند سطح گلوکز خون را کاهش دهند یا خیر.


به نقل از مدیکال اکسپرس، بر مبنای نتایج تحقیقات جدیدی که توسط گروهی از دانشکده پزشکی کک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است، بعضی از تمرینات ذهن و جسم می توانند به صورت تقریبی به اندازه داروهای تجویز شده معمول در کاهش سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به این بیماری دیابت نوع ۲ مؤثر باشند.
فاتیما سانوگو، دانشجوی دکترای تخصصی دپارتمان علوم جمعیت و بهداشت عمومی و محقق اصلی این تحقیق اظهار داشت: شگفت انگیزترین یافته، بزرگی مزایایی بود که این شیوه ها عرضه کردند؛ ما انتظار داشتیم که سودی به همراه داشته باشند اما هیچگاه پیشبینی نمی کردیم که به این بزرگی باشد.
این گروه داده های کارآزمایی های تصادفی سازی شده و کنترل شده را که بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ در سرتاسر جهان انجام شد، تحلیل و بررسی کردند. آنان ۲۸ کارآزمایی را یافتند که در آن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ علاوه بر دریافت دارو، تمرین ذهن و جسم را آغاز کردند و نتایج خویش را با افرادی که فقط برای کاهش سطح قند خون خود دارو دریافت کرده بودند، مقایسه کردند.
این تحقیق، نخستین تحقیقی است که دامنه ای از تمرینات ذهن-جسم ازجمله مراقبه، چی کونگ، یوگا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آنها بر سطح گلوکز خون را مورد تحلیل و بررسی قرار داد، نتایج نشان داد که تمام تمرین های ذهن و بدن منجر به کاهش قابل توجه در سطح قند خون می شوند.
در مجموع، تمرینات ذهن و بدن به صورت متوسط کاهش ۰.۸۴ درصدی هموگلوبین A۱c را نشان داده است که مقیاسی از میانگین سطح گلوکز خون در سه ماه گذشته است. یوگا، روشی که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است، بیشترین مزیت را به همراه داشت یعنی حدود یک درصد کاهش هموگلوبین A۱c را نشان داد.
محققان خاطرنشان کردند که کاهش یک درصدی بخصوص قابل توجه است چونکه متفورمین، بیشترین داروی تجویزی دیابت، هموگلوبین A۱c را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به صورت متوسط ۱.۱ درصد می کاهد.
دکتر ریچارد ام. واتانابه، استاد علوم جمعیت و بهداشت عمومی و فیزیولوژی و علوم اعصاب در دانشگاه می گوید: آنچه در مورد این تحقیق مهم می باشد تاثیر بسیار قوی آن و میزان بالاتر از استاندارد مراقبت است.
وی اشاره کرد: نتایج این تحقیق نشان داد که تمرینات ذهن و بدن به شرکت کنندگان کمک می نماید تا علاوه بر کاهش هایی که از دارو دریافت می کنند، سطح گلوکز خون را کاهش دهند.
نتایج نشان داده است که تمرینات ذهن و جسم می تواند هم بعنوان یک درمان غیردارویی مکمل برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و هم شاید بعنوان یک اقدام پیشگیرانه مورد استفاده قرار گیرد.
روش های مؤثر جدیدی برای کنترل دیابت نوع ۲ مورد نیاز است چونکه تنها حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موفق می شوند سطح قند خون خویش را تا سطح هدف ۷ درصد هموگلوبین A۱c کاهش دهند. در عین حال، تعداد آمریکایی هایی که پیش دیابت دارند در دهه های اخیر به حدود یک سوم رسیده است.
این مطالعات در کشورهای مختلف انجام شد و بیشتر نشان داد که تمرینات ذهن و بدن می توانند برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در سرتاسر جهان مفید باشند.
سانوگو ابراز می کند: این یافته می تواند ابزار مهمی برای خیلی از افراد باشد چونکه دیابت نوع ۲ یک مشکل بزرگ سلامت مزمن است و ما در کنترل آن به اندازه کافی خوب عمل نمی نماییم. باآنکه این تحقیق به این تمرینات بعنوان یک اقدام پیشگیرانه توجه نمی کند اما نشان داده است که می تواند به افرادی که پیش دیابت هستند کمک نماید تا خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ در آینده را کاهش دهند.
یافته های این تحقیق اخیرا در مجله Integrative and Complementary Medicine انتشار یافته است.



1401/07/09
09:20:22
5.0 / 5
184
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir