افزایش فوت شدگان تب کریمه کنگو به ۵ نفر

افزایش فوت شدگان تب کریمه کنگو به ۵ نفر

به گزارش اسنک رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان تب کریمه کنگو در کشور، باردیگر نسبت به ذبح بهداشتی دام و پخت کامل گوشت دام جهت مصرف تاکید نمود.


دکتر بهزاد امیری در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین آمار مبتلا شدن به تب کریمه کنگو در کشور، اظهار داشت: از آغاز سال جاری تا ۲۹ تیرماه، ۵۷ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۵ نفر از آنها جان خویش را از دست دادند.
وی ضمن اشاره به این که بیماری تب کریمه کنگو همچون بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است، اضافه کرد: خوشبختانه بعد از عید قربان در ایام اخیر با افزایش ناگهانی موارد مبتلا به این بیماری روبرو نبوده ایم و روند شناسایی بیماران مشابه الگویی که از اول سال داشتیم، به شکل تک گیر پیش می رود.
وی ضمن اشاره به این که راه های انتقال بیماری به سه روش است، بیان نمود: اول از راه گزش نیش کنه است که یا امکان دارد خود کنه انسان را نیش بزند یا این که کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آنرا لِه کند. راه انتقال بعدی از راه خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق می افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کند هم احتمال ابتلایش به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان ها است.
او تصریح کرد: گوشت دام ذبح شده هم پیش از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام، بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شوند.
امیری به مردم سفارش کرد: بهتر است، دام را از میادین عرضه مجاز دام خرید کنند؛ چونکه این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی است. ذبح دام باید در کشتارگاه ها صورت گیرد، چونکه در تمامی کشتارگاه های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و پس از ذبح بررسی و معاینه می کنند. بعضی از انواع بیماری در دام ها نظیر CCHF علایم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند.



1401/04/31
13:04:54
5.0 / 5
588
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir