محققان می گویند؛

پیش گیری از مبتلاشدن به آب سیاه با تغذیه سالم

پیش گیری از مبتلاشدن به آب سیاه با تغذیه سالم

اسنک: پژوهشگران خاطرنشان می کنند که مانند سایر مسائل سلامتی، تغذیه خوب می تواند برای سلامت چشم ها مهم باشد.



به گزارش اسنک به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، گلوکوم یا آب سیاه گروهی از بیماریهای چشمی است که بوسیله لطمه به عصب بینایی موجب از دست دادن بینایی می شود. این بیماری دومین عامل اصلی نابینایی است.
میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از ویتامین های A و C و همین طور آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین هستند. این ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می توانند در مقابل فشار اکسایشی در رابطه با لطمه به عصب بینایی و سایر بافت های چشم در گلوکوم نقش محافظتی داشته باشند.
مطالعه ای که شامل ۵۸۴ زن بود نشان داد کسانی که روزانه سه وعده یا بیشتر میوه یا آبمیوه مصرف می کردند، ۷۹ درصد کمتر از کسانی که کمتر از یک وعده میوه یا آبمیوه می نوشیدند، در معرض ابتلاء به گلوکوم بودند.
سبزیجات پهن برگ یکی از آن سبزیجاتی هستند که باید روی آن تمرکز کنید. بگفته این پژوهشگران، تحقیقات ارتباطی بین مصرف کلم پیچ و اسفناج و کاهش خطر ابتلاء به گلوکوم نشان میدهد. خوردن این گروه از سبزی ها با کاهش میزان التهاب، سرطان، بیماریهای قلبی و حتی اختلالات چشمی دژنراسیون ماکولا نیز مرتبط می باشد.
مغزیجات آجیلی و دانه ها منابع خوبی از ویتامین E هستند که برای سالم نگه داشتن سلول ها و محافظت از آنها در مقابل لطمه رادیکال های آزاد که می توانند به بافت های محافظ شبکیه لطمه برسانند، مهم هستند.
همچنین ماهی ها، خصوصاً ماهی سالمون، تن، ساردین و هالیبوت، دارای میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که فشار چشم در رابطه با گلوکوم را کم می کنند.
بعلاوه مطالعه ای در مجله چشم پزشکی بریتانیا نشان داد افرادی که حداقل یک فنجان چای داغ در روز می نوشند در مقایسه با افرادی که چای مصرف نمی کردند ۷۴ درصد کمتر در معرض خطر گلوکوم بودند.
محققان همین طور مصرف شکلات، موز، آووکادو، دانه کدو تنبل و لوبیا سیاه را به خاطر فواید سلامتی شأن برای چشم پیشنهاد می کنند.
افرادی که هم اکنون مبتلا به گلوکوم هستند باید از غذاهایی که در ابتلاء به سندرم متابولیک، چاقی، مشکلات فشار خون و دیابت نقش دارند اجتناب کنند. رژیم غذایی که به حفظ فشار خون و قند خون طبیعی کمک می نماید به کاهش خطر ابتلاء به گلوکوم نیز کمک می نماید.
مصرف کالری سالم و محدود کردن کربوهیدرات ها نیز ممکنست فوایدی برای چشم داشته باشند.



منبع:

1400/10/25
22:14:22
5.0 / 5
409
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir