ترس ناشی از اخبار بیماریهای مرگ آور با ما چه می کند؟

ترس ناشی از اخبار بیماریهای مرگ آور با ما چه می کند؟

به گزارش اسنک، «سنجش هراس ناشی از اخبار بیماریهای واگیردار و مرگ آور» از پژوهش های مطرح شده در همایش اخیر «ارتباطات سلامت: مسایل و چالش های نوین» بود که در آن تاکید شد، «برجسته سازی های رسانه ای می تواند در هراس ناشی از اخبار بیمارهای واگیردار و مرگ آور تعیین کننده باشند.»


به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، بهناز معزی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد علوم تحقیقات تهران که در تالار همایش انجمن علمی ـ دانشگاهی ارتباطات دانشگاه تهران سخن می گفت، در توضیح تحقیق انجام شده توسط وی یاآور شد که «این پژوهش به پیش از پاندمی کرونا برمی گردد. زمانی که آنفولانزای خوکی در جهان شایع بود و خبرهایی از این بیماری در رسانه های ایران نیز فراگیر شده بود.»
تجربه ی فعالیت خبری و مشاهدات این فعال رسانه از مواجهه مردمی با اخبار آنفولانزای خوکی، او را بر آن داشت تا با هدف سنجش هراس ناشی از اخبار بیماریهای واگیردار و مرگ آور، کارکرد رسانه در ایجاد احساس سلامت در مردم را بررسی کند.
معزی در توضیح پژوهش خود، بیان کرد: تجربه و مطالعات نشان می دهد که بازنمایی های رسانه ای در جریان اخبار بیماریهای واگیر و مرگ آور، می توانند تاثیرات خُلقی گوناگونی در مخاطبان بوجود آورد. دغدغه من در این پژوهش دریافت میزان هراس ناشی از اخبار بیماریهای واگیر و مرگ آور در مردم بود تا بوسیله آن، رسانه ها درک درستی از ترس های مخاطبان داشته باشند و بتوانند ضمن ایجاد احساس سلامت در مردم، آنرا ارتقاء دهند.
این فعال رسانه که در پژوهش خود از نظریه های ارتباطی «ویژگی های ماندگار هراس» و تاثیر «مطلوب و نامطلوب رسانه» و نظریه جامعه شناسی «کسب اطلاعات در زمان بیماری ها» بهره برده است، افزود: «برجسته سازی» های رسانه ای می تواند در هراس ناشی از اخبار بیمارهای واگیردار و مرگ آور تعیین کننده باشند.
معزی که این پژوهش را به روش پیمایشی برای پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به سرانجام رسانه است، اظهار داشت: جامعه آماری این پژوهش «مردم باسواد شهر تهران» بودند. پرسشگر با حضور در ۵ منطقه تهران، پرسشنامه ها را به نمونه های در دسترس ارائه داد و ۴۰۰ پرسش نامه در مجموع تکمیل شد. یافته های پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی استخراج شد. در بخش استنباطی بمنظور پاسخ به پرسش های پژوهش از آزمون دوجمله ای استفاده شد. این آزمون امکان نسبت مشاهده شده و نسبت مورد انتظار را برای محقق فراهم نمود.
وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد «میزان هراس ناشی از اخبار بیماریهای واگیردار و مرگ آور» و «میزان کارکرد نامطلوب رسانه»، پایین تر از نقطه مورد انتظار بود. «میزان رضایت و احساس سلامت از اخبار و منابع دقیق و تخصصی» و «میزان کارکرد مطلوب رسانه» در ایجاد آگاهی و رضایت مخاطبان در مواقع انتشار اخبار بیماریهای واگیردار و مرگ آور، بالاتر از نقطه مورد انتظار بود.
این فعال رسانه با اعلان اینکه هراس مخاطب هر چقدر هم کم باشد، مساله مهمی است اشاره کرد: برمبنای یافته های این مطالعه که نشان داد مردم «کمتر از میزان مورد انتظار» از خواندن اخبار بیماریهای واگیر و مرگ آور گرفتار هراس می شوند، اما این میزان، قابل اهمیت و داده ی مهمی است؛ چونکه مخاطبانی بودند (۱۶۵ نمونه ـ ۴۱ درصد) که هراس ناشی از اخبار بیماریهای واگیردار و مرگ آور، برهم خوردن روز کاری و نگرانی از وضعیت سلامت بستگان و نزدیکان را برایشان باعث شده بود که قابل تامل است. همین طور فرضیه میزان افزایش و کاهش «هراس ماندگار در مردم» در تاثیر با «بازنمایی اخبار» در زمان انتشار اخبار بیماریهای واگیردار و مرگ آور بوسیله رسانه ها در این پژوهش تایید شد که جای کار پژوهش کیفی دارد.
او با اعلان اینکه در جریان انبوه اطلاعات در رسانه ها، نمی توان مانع انتشار اخبار هراس آور و اخبار مرگ و میر به دلایلی شیوع انواع بیماریها شد، اظهار داشت: در این پژوهش تایید شد که خبرهای بیماریهای واگیر و مرگ آور با بازنمایی نامناسب می تواند سبب هراس در مردم شود. در نتیجه می توان در کنار اطلاع رسانی، به مهارتها و تاکتیک های بازنمایی اخبار برای ارتقاء احساس سلامت مردم با کارکردهای رسانه ای مطلوب اندیشید.
معزی همین طور با اشاره به تغییر و تکثر رسانه ها و ورود شهروند خبرنگاران اظهار داشت: در موقعیت هایی مثل اخبار مرگ های ناشی از بیماریهای واگیر و مزمن، توجه به سواد رسانه، سواد سلامت، اخلاق حرفه یی و شناخت حرفه یی رسانه ای ضروریست.
این فعال رسانه با تأکید بر این که هراس ناشی از اخبار بیماریهای واگیر و مرگ آور یک چالش امنیتی است، پیشنهاد داد: توجه به احساس وابسته به سلامت مردم در پی اخبار حوزه سلامت نظیر بیماریهای واگیر و مرگ آور، همانند موارد سیاست داخلی و خارجی در دستور کار شوراهای امنیت ملی قرار بگیرد و با بهره گیری از نظرات جامعه شناسان و روانشناسان حوزه سلامت، استراتژی مطلوب برای کنترل فضای رسانه یی و افکار عمومی در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بطور خاص معاونت مطبوعاتی در طرح تدوین نظام جامع رسانه ای کشور می تواند به اهمیت ارتقاء احساس سلامت در مردم بوسیله رسانه توجه داشته باشد. چونکه «رسانه» با انتخاب شیوه پوشش خبری اخبار «بیمارهای واگیر و مرگ آور»، می تواند در راستای ارتقاء «سلامت مردم» یا ناخواسته در راستای تهدید «سلامت» آنان گام بردارد؛ چونکه ترس و درماندگی احتمالی در نتیجه خواندن یا شنیدن این اخبار، می تواند به همان میزان امنیت سلامت جسمی و روانی مخاطب را تهدید کند.
به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، همایش «ارتباطات سلامت: مسایل و چالش های نوین» به دبیری عباس قنبری باغستانی با همت «انجمن علمی دانشجویی علوم ارتباطات دانشگاه تهران» و «انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات» با انگیزه روز جهانی ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی انجام شد.
این همایش در دو پنل برپا شد و در پنل بامداد روز ۳۰ ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ۱۳ دانشجو به ارائه پژوهش های خود در عرصه ارتباطات سلامت پرداختند.




منبع:

1402/03/05
14:18:05
5.0 / 5
352
تگهای خبر: امنیت , بیمار , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir