در گفت وگو با اسنك اعلام شد

بحران باردیگر کرونا در تهران

بحران باردیگر کرونا در تهران

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به گردش همزمان اُمیکرون و دلتا، اظهار داشت: بطور تخمینی 80 تا 85 درصد موارد مبتلاشدن با سویه اُمیکرون است، اما 10 تا 15 درصد موارد نیز مربوط به دلتاست.



دکتر نادر توکلی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در تهران، اظهار داشت: هم اکنون تعداد مراجعین سرپایی ما مجموعا در زمینه بهداشت و درمان حدود ۱۸۰۰۰ نفر بوده است. همین طور تعداد بستری جدیدمان هم بالا بوده است بطوریکه روز گذشته ۱۲۰۰ نفر بستری جدید داشتیم. در عین حال هم اکنون ۴۲۶۶ بیمار در بیمارستان های تهران بستری هستند.

وی با اعلان اینکه در روز گذشته ۵۵ فوتی ناشی از کرونا در تهران داشتیم، اظهار داشت: از تعداد ۴۲۶۶ بستری در تهران ۱۲۰۰ نفر در بخش ویژه بستری هستند. البته روزانه حدود ۸۰۰ بیمار هم ترخیص می نماییم. در عین حال می توان اظهار داشت که یک چهارم بیماران بدحالند.
گردش همزمان اُمیکرون و دلتا
توکلی با اعلان اینکه سویه در گردش فعلی کاملا اُمیکرون نیست، بلکه دلتا هم در گردش بوده و برخی موارد مبتلاشدن از سویه دلتاست، اظهار داشت: بطوریکه بنظر می رسد درصدی از سویه موجود دلتا است. بدین سبب شانس درگیری ریه در بیماران مبتلا به دلتا بالاست. البته غالب موارد اُمیکرون است. بطور تخمینی ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد مبتلاشدن مربوط به سویه اُمیکرون است، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز مربوط به دلتاست. حال مبتلایان به سویه دلتا، بعلاوه افرادی که با بیماری زمینه ای یا وزن بالا یا بدون تزریق واکسن به اُمیکرون مبتلا می شوند، ممکنست بستری شوند.

وی با اعلان اینکه همچنان در تهران روند درحال افزایش است و هنوز به پیک نرسیده ایم، افزود: چرخش همزمان دلتا و اُمیکرون پیش بینی را دشوار کرده است، اما شاید با درصد اطمینان متوسط بتوان پیش بینی نمود که شاید تا آخر بهمن و هفته اول اسفند ماه به پیک برسیم.
۵۰ درصد بستری های کرونائی در پیک ششم؛ زیر ۵۰ سال
توکلی درباره وضعیت ابتلای کودکان در تهران نیز اظهار داشت: ۱۵ تا ۲۰ درصد از ابتلاها در افراد زیر ۱۰ سال است. بطور کلی برخلاف سویه های قدیم، ۵۰ درصد بستری ها زیر ۵۰ سال هستند. البته در کودکان آنچه بیشتر منجر به بستری می شود، با علائمی مانند استفراغ، سرفه های شدید که بیشتر علتش التهاب در مجاری تنفسی فوقانی بوده و حالت خروسک دارد، است. این علایم و سرفه های شدیدی که ایجاد حالت خفگی می کند، کودکان را به بیمارستان می کشاند. درگیری ریه ناشی از کرونا در کودکان خیلی کم است.

وی با اعلان اینکه مرگ ومیر ناشی از کرونا هم در کودکان خیلی کم است، اظهار داشت: در عین حال بیشترین میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا همچنان در سنین بالای ۶۰ سال است. روال مرگ ومیر کماکان همان الگوی سنی قبلی را دارد و بیشتر مرگ ها در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد.
وضعیت بحرانی کرونا در تهران تعطیلی کارهای الکتیو در بیمارستان های اطفال
توکلی با اعلان اینکه هم اکنون می توان اظهار داشت که وضعیت کرونا در تهران بحرانی است، درباره وضعیت تخت های بیمارستانی، اظهار داشت: فعلا از نظر تخت بیمارستانی مشکلی نیست. طبق برنامه ریزی که شده، از آنجا که تعداد اطفال مبتلا زیاد بوده، بیمارستان های اطفال آماده باش کامل هستند و حدودا تمام ظرفیت شان را برای کرونای اُمیکرون گذاشتند و تمام کارهای الکتیوشان را کنسل و غیرفعال کردیم. بخش های عادی بیمارستان ها هم در وضعیت آماده باش هستند. البته در پیک قبلی ۱۱ هزار بستری داشتیم، اما حالا ۴۲۰۰ بستری داریم و اینطور نیست که بگوییم بیمار در بیمارستان ها سرریز شده است.
توسعه سریع تخت های ویژه اطفال
وی درباره وضعیت تخت های اطفال نیز اظهار داشت: با دستور وزیر بهداشت اقدام خوبی انجام شد و توسعه سریعی در تخت های ویژه کودکان (PICU) داده شد و خوشبختانه سریعا تجهیزات هم داده شد و تعداد قابل توجهی تخت ویژه اطفال افتتاح شد و فعلا کمبود بحرانی نداریم.

توکلی اشاره کرد: نکته اساسی این است که کماکان بحث رعایت پروتکل ها، استفاده از دو ماسک در محیط های شلوغ، لغو نشست ها و سمینارها تا حد امکان صورت گیرد.
وضعیت فعالیت مدارس در تهران
وی درباره وضعیت مدارس نیز اظهار داشت: در هفته گذشته مدارس غیر حضوری بودند، اما این هفته ترکیب حضوری و غیر حضوری است و مصوبه ستاد کرونا بوده که ما هم احترام می گذاریم.

توکلی درباره واکسیناسیون کودکان نیز اظهار داشت: فعلا وضعیت واکسیناسیون کودکان بسیار عالی است و استقبال خوب بوده است. پس از اعلام واکسیناسیون سنین ۵ تا ۹ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک، واکسیناسیون برای این سنین با رضایت والدین انجام می شود. سفارش موکد این است که واکسیناسیون صورت گیرد. درست است که تزریق واکسن از مبتلاشدن به اُمیکرون جلوگیری نمی کند، اما ریسک بیماری شدید را خصوصاً در شرایطی که تمام سوش در گردش مان بصورت ۱۰۰ درصد اُمیکرون نیست، کاهش داده و بر این اساس واکسیناسیون را به شدت سفارش می نماییم.




1400/11/26
22:10:38
5.0 / 5
1005
تگهای خبر: برنامه , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir