چه خوراكی هایی ایمنی بدن را در مقابل كرونا بالا می برد؟

چه خوراكی هایی ایمنی بدن را در مقابل كرونا بالا می برد؟

به گزارش اسنك قم یك كارشناس تغذیه اظهار داشت: علاوه بر پروتكل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، رعایت نكات تغذیه ای در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، ضروری به نظر می آید.


ابوالفضل محمد کریمی در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: بیماری ویروسی کرونا طیف خفیف تا شدید را شامل می شود و می تواند همه ی گروه های سنی را در درگیر کند اما در این میان برای برخی گروه ها مثل سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران دیابتی، بیماران کلیوی و افرادی که گرفتار نقص سیستم ایمنی بدن هستند، امکان مقاومت در مقابل بیماری در مقایسه با سایرین، کم تر است، با توجه موارد مذکور، علاوه بر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، رعایت نکات تغذیه ای در امتداد تقویت سیستم ایمنی بدن، ضروری بنظر می رسد.
وی افزود: نخستین نکته برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب که بتواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند، مصرف کافی مایعات در طول شبانه روز است، افراد باید در طول روز مایعات کافی را بوسیله نوشیدن آب، آبمیوه های طبیعی، شیر کم چرب و غذاهای تامین کننده آب مثل انواع سوپ ها دریافت نمایند اما در عین حال باید از نوشیدنی های بسیار شیرین و حاوی قند و شکر هم پرهیز داشته باشند چونکه در نوشیدنی های شیرین و قندی می توانند در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کنند.
برای نوشیدن آب منتظر تشنگی نباشید
این کارشناس حوزه ی تغذیه بیان کرد: بطور کلی نباید در تابستان برای نوشیدن آب منتظر حس تشنگی باشیم و آهسته، در فواصل زمانی گوناگون در طول شبانه روز مایعات لازم را مصرف نماییم، حتی اگر بعضی از اگر افراد چندان علاقه ای به نوشیدن آب ندارند، می توانند آنرا با مقدای آب لیمو با نعنا طعم دار کنند اما نباید بطور کلی نوشیدن آب کافی را فراموش نمایند، نکته دیگر این است که نباید در مصرف چای، قهوه و نوشیدنی های انرژی زا زیاده روی کرد چونکه می تواند سبب دفع آب از بدن هم باشد.
وی افزود: دیگر خاصیت روش تغذیه ای که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد، وجود مقادیر کافی از میوه ها و سبزیجات است، هر فرد روزانه به 2 الی 4 واحد میوه و 3 الی 5 واحد سبزیجات نیاز دارد، منظور از یک واحد برای میوه هایی هم چون سیب یا پرتقال، یک عدد میوه ی متوسط و برای میوه های ریز مثل انار و انگور و مانند آن، نصف لیوان است، ربع لیوان میوه ی خشک شده و نصف لیوان آبمیوه هم با یک واحد میوه برابری می کند، برای مثال 2 واحد میوه، برابر با یک عدد سیب و نصف لیوان انگور است.
این کارشناس تغذیه اظهار داشت: هر واحد سبزی هم به معنای یک لیوان سبزی خام یا یک عدد گوجه متوسط یا پیاز متوسط است، نکته مهم در مصرف سبزیجات این است که بهتر است افراد سبزی را با رنگ های مختلف سبزی دریافت نمایند و از انواع سبزیجات سبز، قرمز، زرد و سبز تیره استفاده کنند تا از مواد مغذی موجود در هر کدام بی بهره نمانند، اما سبزیجات در صورتی مفید خواهند بود که پیش از مصرف به خوبی شسته و ضدعفونی شوند و هر روز و به صورت تازه میل شوند، بعلاوه باید با رعایت تعادل مصرف شوند تا به سایر گروه های غذایی آسیبی وارد نشود.
چگونه می‎توان از ویتامین های موجود در مواد غذایی محافظت کرد؟
محمد کریمی تشریح کرد: ویتامین های A و C که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند، درمیوه ها و سبزیجاتی هم چون هویج، فلفل دلمه ای، گوجه و لیموی تازه به وفور یافت می‎شوند، اما باید توجه داشت که ویتامین C، از ویتامین های حساس به هوا است و اگر میوه های حاوی این ویتامین برش داده شوند، ویتامین های موجود در آنها در واکنش با هوا با کاهش می یابند، بدین سبب باید بلافاصله بعد از برش و به صورت تازه مصرف شوند.
مصرف خودسرانه مکمل ها، ممنوع!
این کارشناس تغذیه اشاره کرد: برخی مکمل ها مانند زینک، روی و ویتامین D هر چند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند اما به عللی مانند شرایط خاص سلامتی هر فرد و احتمالاتی هم چون تداخلات دارویی در بدن هر فرد، لازم است تا با سفارش ی پزشک، متخصص تغذیه یا تحت نظر پایگاه های بهداشت و درمان مصرف شوند و باید از مصرف خودسرانه آنها اجتناب کرد، در این میان نوزادان زیر 2 سال، مادران شیرده، سالمندان و نوجوانان بیش از سایرین در معرض کمبود مکمل های دارویی مذکور هستند و باید وضعیت خودرا درباب نیاز به این مکمل های دارویی بررسی نمایند و سفارش ی پزشک را در این مورد جویا شوند.
وی افزود: اگر کمبودی دراین زمینه وجود داشته باشد افراد می توانند روزانه از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنند تا کمبود روی و سلنیوم جبران شود، مواد غذایی حاوی پروتئین به دو دسته‎ی گوشت و تخم مرغ و و حبوبات و مغزی ها تقسیم می شوند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است، هر فرد بزرگسال در طول روز به یک واحد مواد پروتئینی احتیاج دارد، یک واحد پروتئین به معنای 60 گرم گوشت بدون چربی( نصف ران مرغ یا یک سوم سینه مرغ) یا 60 گرم گوشت ماهی و یا دو عدد تخم مرغ است، در دسته حبوبات و مغزی ها هم یک واحد پروتئین به معنای نصف لیوان حبوبات پخته یا ربع لیوان حبوبات خام و نصف لیوان از مغزی ها است، البته این میزان برای افراد سالم سفارش می شود و درباب افراد با بیماری های خاص این مسئله متفاوت می باشد.
وی افزود: برای جلوگیری از انتقال کرونا در هنگام خرید نان، باید نان را بلافاصله بعد از خروج از تنور در پارچه ای نخی تمیز قرار داد و به این صورت تا منزل حمل کرد، نباید در نانوایی ها از وسایل مشترک مانند فرچه ی جدا کننده سبوس بهره برد و یا اینکه نان را بعد از خرید روی پیشخوان نانوایی قرار داد، اگر افراد در سلامتی نان خریداری شده شک داشتند و اطمینانی درباب عدم آلودگی نان به ویروس وجود نداشت، می‎توان نان را در فر و یا ماکروویو قرار داد و سپس از آن بهره برد.
این کارشناس حوزه تغذیه اظهار داشت: حین طبخ غذا حتما باید از ماسک استفاده شود، نکته ی دیگر اینکه غذای خام و غذای پخته باید در ظروف جداگانه ای نگهداری شوند، بعلاوه باید از خرید غذای نیم پخته خودداری شود چونکه ویروس کرونا به دما حساس است و پختن غذا می تواند سبب از بین رفتن آن شود، البته ویروس کرونا در سرما پایدار می باشد و در دمای منفی 20 درجه می تواند تا دو سال پایدار بماند، پس باید نسبت به سالم سازی مواد غذایی فریز شده هم اقدامات لازم را انجام داد.
وی افزود: از دیگر راه های تقویت سیستم ایمنی بدن، فعالیت بدنی و تحرک روزانه است، بعلاوه داشتن خواب کافی و منظم در شبانه هم در این امر بسیار موثر است.




منبع:

1399/07/08
13:35:04
5.0 / 5
113
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , پروتئین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
لینک دوستان اسنك
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir