کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال

کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال

اسنک: بنابر بررسی های انجام شده، مشخص شده است که زنان به سبب شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجه بیشتری به تغذیه خود دارند تا بتوانند سلامت خودرا حفظ کنند.



به گزارش اسنک به نقل از ایسنا، گفته می شود که زنان به سبب شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجهات تغذیه ای ویژه ای دارند. در خیلی از موارد با مراقبت های تغذیه ای پیشگیرانه و بموقع می توان عوامل خطر تغذیه ای را محدود و از بیماریهای غیرواگیر شایع در زنان پیشگیری کرد یا آنرا به تعویق انداخت.

در زنان به سبب تغییرات هورمونی ماهانه، تغییراتی در تخمدان ها و رحم ایجاد می شود که این اعضاء را برای باروری تخمک آماده می کند. در این شرایط تغییراتی در خلق و خو و وضعیت عمومی آنها نیز ایجاد می شود. شایع ترین علامت های این دوران عبارت است از هیجان، افسردگی، تغییرات خلق، خستگی، افزایش وزن، درد سینه، گرفتگی های عضلانی و درد پشت که از هفت الی ۱۰ روز قبل از قائدگی شروع شده و تا زمان قائدگی افزایش می یابد. بهبود وضعیت تغذیه و کاهش استرس می تواند به کم شدن علایم کمک نماید.

در سنین آخر میانسالی نیز زنان نیاز به توجهات خاص تغذیه ای دارند. به سبب افت هورمون استروژن که به میزان ۶۰ درصد در حدود ۵۰ سالگی اتفاق می افتد، علائمی مانند گرگرفتگی بروز می کند و کاهش توده استخوانی و... از عوارض این دوره است. بر این اساس مصرف غذاهای بر پایه گیاهی که حاوی فیبر محلول و فیتواستروژن ها هستند همچون غلات کامل مانند نان های سبوس دار، سبزی ها و میوه ها، حبوبات، سویا برای کنترل علایم منوپوز (یائسگی) سفارش می شود.

همچنین مصرف منابع کلسیم و ویتامین D، ویتامین k، منیزیم برای صیانت از سلامت استخوان ضرورت دارد. بیماری قلبی، سرطان و سکته از بیماریهای شایعی هستند که در زنان منجر به مرگ می شوند. همین طور افزایش وزن و مصرف غذاهای چرب عامل خطر برای بیماریهای قلبی و تعدادی از سرطان ها مانند سرطان سینه هستند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در نهایت داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی (حاوی ریز مغذی ها به میزان کافی) و کم چرب کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال است. همین طور فعالیت بدنی با تأکید بر ورزش های هوازی، استقامتی و تمرینات تحمل کننده وزن، نقش محافظتی برای استخوان، قلب و عروق و روان دارد. توجه داشته باشید که ورزش باید متناسب با وضعیت قلب و عروق فرد باشد.





منبع:

1401/09/11
02:18:29
5.0 / 5
257
تگهای خبر: بدن , بیمار , بیماری , تغذیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir