عضو هیئت علمی دانشكده تغذیه عنوان كرد؛

نقش تغذیه در کنترل فشارخون حاملگی

نقش تغذیه در کنترل فشارخون حاملگی

به گزارش اسنک، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه، فشار خون حاملگی را یکی از اشکالات دوران حاملگی برشمرد که تغذیه در کنترل این بیماری و نتایج ناشی از آن موثر است.


به گزارش اسنک به نقل از مهر، غزاله اسلامیان اظهار داشت: فشار خون بالا امکان دارد پیش از حاملگی و یا پیش از هفته بیستم حاملگی تشخیص داده شود. در بعضی موارد هم پرفشاری خون بعد از هفته ۲۰ حاملگی تشخیص داده می شود که همراه با دفع پروتئین از ادرار است و به پره اکلامپسی مشهور است. وی عدم کنترل فشارخون حاملگی را باعث بروز عوارض خطرناکی برای مادر و جنین برشمرد. اسلامیان، کاهش رشد داخل رحمی جنین، تولد نوزاد نارس، اختلال در عملکرد قلب، ریه، کلیه و کبد مادر، افزایش ریسک ابتلاء به بیماری های قلبی در سالهای بعد از زایمان را همچون عوارض مذکور عنوان نمود. به قول عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سبک زندگی سالم یکی از عوامل پیشگیری کننده از ابتلاء به فشار خون حاملگی است. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب همراه با رعایت دستورات پزشکِ متخصص و مصرف داروهای تجویز شده هم می تواند این بیماری را کنترل و نتایج ناشی از عوارضِ خطرناک آنرا کم کند. اسلامیان ضمن اشاره به میزان کالری مورد نیاز در حاملگی اظهار داشت: در دوران حاملگی برای تأمین رشد و تکامل جنین دریافت انرژی مادر افزایش خواهد یافت، اما نه به این معنا که مادر به اندازه دو نفر یا بیشتر غذا میل کند. به نقل از ایشان، احتیاج به انرژی در سه ماهه اول حاملگی افزایش نمی یابد و مشابه پیش از حاملگی است. اما این نیاز در حاملگی یک قلویی در سه ماهه دوم حاملگی تقریبا ۳۵۰ و در سه ماهه سوم حاملگی تقریبا ۴۵۰ کیلوکالری در روز بیشتر از دوران پیش از حاملگی می شود. اسلامیان، دریافت انرژی بیش از اندازه نیاز را باعث اضافه وزن مادر آبستن عنوان نمود که با افزایش ریسک ابتلاء به فشارخون در دوران حاملگی همراه می باشد. ازاین رو تصریح کرد که دریافت کالری کافی و متناسب با نیاز از اهمیت ویژه ای در این دوران برخوردار می باشد. وی ضمن اشاره به نتایج مطالعات اظهار داشت: دریافت منابع غذایی حاوی کلسیم در زنان مبتلا به پره اکلامپسی پایین تر از زنان آبستن سالم می باشد. ازاین رو زنان آبستن باید روزانه ۳ واحد لبنیات دریافت نمایند که هر واحد معادل یک لیوان شیر کم چرب یا یک لیوان سرخالی ماست کم چرب است. استادیار دانشکده تغذیه، نقش منیزیم در تنظیم فشار خون را مهم عنوان نمود و اضافه کرد: به افراد دارای فشارخون بالا، مصرف کافی منابع غذایی منیزیم سفارش می شود. به نقل از ایشان، سبزیجات برگ سبز تیره مانند سبزی خوردن، اسفناج، شیر و ماست کم چرب، نان های سبوس دار، جوی دوسر، بادام، دانه های چیا و کدو و حبوبات حاوی منیزیم هستند. اسلامیان درمورد مصرف نمک و سدیم در این افراد اظهار داشت: در مبتلایان به پرفشاری خون غیر باردار، کاهش مصرف نمک و سدیم برای کنترل فشار خون سفارش می شود. اما در زنان آبستن محدودیت بیش از اندازه سدیم نه تنها در درمان فشارخون بالا مؤثر نیست بلکه می تواند منجر به افت شدید سدیم خون و تشنج شود. وی با تکیه بر دریافت نمک و سدیم به میزان متعادل در این افراد اضافه کرد: مصرف بیش از اندازه سدیم و بیشتر از شش گرم در روز هم امکان دارد با افزایش ریسک ابتلاء به این بیماری همراه باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: علاوه بر نمک افزوده شده به غذاها برخی مواد غذایی مانند میوه ها، سبزی ها، لبنیات، نان ها و گوشت ها هم دارای سدیم هستند. ازاین رو با پرهیز از مصرف غذاهای شور و عدم استفاده از نمکدان سر سفره، میتوان میزان مصرف سدیم را در حد متعادل حفظ کرد. وی تصریح کرد: میوه ها و سبزی ها، سرشار از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاهستند و در الگوی غذایی سالم، جایگاه ویژه ای دارند. همینطور سبزی ها و میوه ها حاوی فیبر، پتاسیم و منیزیم هستند که در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مؤثر هستند.


منبع:

1401/05/26
22:11:44
5.0 / 5
185
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پروتئین , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
اسنک در خانه
اسنک snacu.ir